adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Sabtu, 25 Oktober 2014

Faux Megi Ayam - Mee Segera Gantian



Ini cerita lama. Tapi nak dimasukkan juga sebagai catatan dalam blog yang tak semenggah ni. Boleh buat kenangan.

Beberapa minggu lalu Ameer teringin nak makan Maggi Ayam. Ibu memang tak ajar anak-anak makan mee segera. Kadangkala ibu terpaksa makan sorok-sorok di dapur. Tapi bila dah ternampak dek anak, terpaksalah bagi rasa sesudu. Ibu pun kononnya kreatif dah cipta satu resepi baru mirip Maggi Ayam tapi rasanya lebih sedap kot hehehe. Memang berbaloi mencuba. Ahmad dan Ameer gemar sungguh sampai bertambah-tambah siap hirup kuahnya. Ini saya kongsikan resepi bagi sesiapa yang ingin cuba.





Bahan-bahan:

Isi ayam dengan tulang atau bebola ayam
Bawang merah - kisar
Bawang putih - kisar
Halia - kisar
Serbuk lada sulah
Serbuk ketumbar
Biji lada hitam - sesudu kecil
Seinci hirisan halia
Air
Minyak untuk menumis
Air
Telur - jika suka
Pasta angel hair
Garam

Cara-cara:
Rebus ayam bersama-sama biji lada hitam dan hirisan halia. Dalam masa yang sama, tumis bahan kisar bersama-sama serbuk lada sulah dan ketumbar. Setelah naik bau bahan tumisan, masukkan ke dalam air rebusan ayam. Teruskan merebus dengan api sederhana dan masukkan pasta. Tambahkan air jika suka lebih kuah. Perasakan dengan garam. Jika suka, pecahkan sebiji telur. Hidangkan setelah telur masak.

Saya juga suka masukkan cili padi hijau jika bukan untuk anak-anak. Boleh juga masukkan sayuran bagi yang gemarkan sayuran. Berbaloi memasak kerana lebih sihat dari mee segera.
posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...