adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Selasa, 27 Januari 2015

Chocolate Mint & Duke of Swirl Coleus

Hari ini nak kongsi gambar lapuk lagi. Gambar yang saya nak kongsi hari ini adalah gambar tanaman hiasan di laman rumah saya pada Disember tahun lalu. Pada waktu itu, hujan turun saban hari. Saya suka musim hujan. Saya tak perlu luangkan masa menyiram pokok tanaman saya namun pokok-pokok saya tetap segar dan berbunga. Yang tidak berbunga pun apa kurangnya macam pokok ati-ati saya ini.

Di rumah saya hanya ada dua jenis ati-ati sahaja. Yang berdaun coklat dengan sisi daun berwarna hijau ini namanya Chocolate Mint Coleus. Saya ambil benihnya dari rumah mertua saya. Mudah sahaja nak menyemainya. Saya ambil pucuknya kira-kira dalam 3 inci panjang dan segera semai dengan tanah yang sedikit lembab di kawasan yang terkena sedikit cahaya matahari. Pejam cilik dah tumbuh segar. Daunnya akan lebih banyak berwarna hijau jika diletakkan di tempat redup. Warna coklat daunnya akan lebih meneyrlah setelah diletakkan di tempat yang terkena cahaya matahari penuh. Setakat ini saya sudah semai dua pasu kecil ati-ati jenis ini buat mengisi kekosongan ruang di antara pasu-pasu besar. 

Chocolate Mint Coleus
Ati-ati yang bercorak batik ini namanya Duke of Swirl Coleus. Warnanya bercorak ungu gelap dan hijau. Jika diletakkan di tempat teduh, warna ungu akan mendominasi dan warna hijau hampir tidak kelihatan. Jenis yang ini setakat ini hanya ada satu pasu sahaja. Cepat sungguh pokok ini membesar. Untuk menjadikannya merimbun, saya kerap buang pucuknya supaya tumbuh lebih banyak cabang. Seminggu dua ini rupa pokok ati-ati saya kurang cantik kerana baru dicantas. Pucuk baru pula masih kecil jadi kelihatan agak botak. Nanti bila sudah cantik dipandang saya akan kongsikan gambarnya.


Duke of Swirl Coleus

Nampak sedikit ceria laman saya dengan kehadiran ati-ati. Sebelum ini hanya kehijauan dapat dilihat kecuali sekali sekala ada pokok yang berbunga. Lepas ni nak tambah lagi koleksi ati-ati pelbagai warna.

1 ulasan:

  1. Cantik pokok ni, tergerak nak beli masa nampak kat nursery. Tp tak terbeli pulak. hehe

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...