adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Rabu, 6 Januari 2016

Khabar Dari Plot No. 3 Kebun Sejemput

Salam Tahun Baru 2016. Semoga tahun ini dipenuhi dengan perkara-perkara bermanfaat dan menjadi tahun yang produktif buat semua. Seperti biasa, azam yang setiap tahun ulang tayang adalah untuk turunkan berat badan. Hahahaha. Macam makin naik adalah. Yang penting pemakanan sihat perlu jadi keutamaan seisi keluarga.

Hampir sebulan tiada catatan baru dalam blog ini. Agak sibuk lewat hujung tahun lalu dengan anak pertama menginjak tahun satu. Kami juga cuti agak lama di kampung dengan pelbagai urusan. Macam saya dah maklumkan dulu, saya ada buka plot ketiga di kebun sejemput saya. 

Plot No. 3 - 21 Nov. 2015

Plot No. 3 - 7 Dis. 2015

Plot No. 3 - 28 Dis. 2015
Dalam plot itu sebelum ini ada kangkung, ulam raja dan juga bendi. Kangkung yang saya semai adalah dari beberapa paket benih kangkung yang saya sakan beli dan simpan. Buat masa sekarang memang tidak berhasrat nak membeli benih baru sebab nak menghabiskan benih lama. Kangkung sudah dua kali dituai. Kali pertama sudah selamat digoreng dengan belacan. Tuaian kali kedua diberi kepada cikgu taska Ahmad bersama-sama kacang botor dan cili padi pada hari terakhir Ahmad ke taska. Tahun ini Ahmad dah ke tadika. Tak termakan tuaian yang sedikit kali ini sebab kami pulang ke kampung. Tanaman mesti dituai untuk elakkan pembaziran. Kalau tak dituai nanti tua di pokok sahaja. Bila dikongsi dapat juga sama merasa. 

Anak kangkung selepas seminggu disemai - 16 Nov. 2015

Tuaian kali kedua kangkung selepas dua bulan disemai bersama tuaian kacang botor dan cili padi - 28 Dis. 2015

Kangkung sedia dituai lagi - 5 Jan. 2015

Terbaharu saya semai jagung manis dan usianya dalam minggu ini sudah menghampiri tiga minggu. Alhamdulillah, rasanya hampir semua benih jagung manis jenama Baba bercambah. Hujan yang masih turun setiap hari juga sangat membantu pertumbuhan anak-anak jagung. Pengalaman kali pertama menanam jagung sangat membantu kali ini. Insya-Allah, dalam  dua tiga bulan lagi dapatlah merasa jagung manis tanam sendiri.

Plot No. 3 - 27 Dis. 2015, selepas jagung manis disemai pada 19 Dis. 2015.


Plot No. 3 - 5 Jan 2016, selepas 18 hari jagung manis disemai.

Semaian jagung manis berumur hampir tiga minggu.

Bendi juga nampaknya tumbuh dengan baik. Asalnya saya semai tiga pokok pada November lalu. Sepokok dah habis mati dimakan siput. Sepokok lagi terbantut pula pertumbuhannya. Sepokok yang satu ini nampaknya dah mula keluarkan putik bunga walaupun agak perlahan pertumbuhannya pada peringkat awal. Selepas dibaja dua kali dengan kisaran perut ikan bilis, nampak lebih sihat dan segar. Tak lama lagi dapatlah merasa bendi pertama saya. Benihnya saya dapat dari kebun ayah saya. Ada lagi dua pokok yang saya baru semai tiga minggu lepas dalam pasu kecil tapi belum sempat pindahkan ke batas.

Anak bendi selepas 3 hari disemai - 21 Nov. 2015
Bendi hampir berusia tujuh minggu.

Putik-putik bunga bendi.


Pokok ulam raja tunggal yang berbunga dua minggu lepas juga dah mengeluarkan benih. Sengaja saya tak kutip untuk biarkan benihnya jatuh ke tanah dan biarkan tumbuh. Dah liar esok baru fikir macam mana nak buat.

Benih ulam raja.

2 ulasan:

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...