adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Rabu, 29 Oktober 2014

Erti Kepentingan


Minggu lalu saya berpeluang menjadi sebahagian daripada penggerak satu mesyuarat penting yang dipengerusikan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri. Mesyuarat tersebut telah dihadiri oleh wakil-wakil Persekutuan dan wakil-waktu iaitu termasuklah beberapa YB Menteri-Menteri dan juga semua YAB Menteri Besar/Ketua Menteri. Bukan perkara yang dibincangkan dalam mesyuarat tersebut yang saya hendak ceritakan tapi ada satu perkara lain yang buat saya berfikir.

Usai mesyuarat tersebut, seseorang daripada pejabat sekitar bertanya kepada saya apa output daripada mesyuarat tersebut. Oleh kerana saya tidak berada dalam bilik mesyuarat, saya maklumkan bahawa mungkin beberapa perkara mungkin memerlukan pertimbangan lanjut memandangkan setiap ahli mempunyai kepentingan masing-masing. Bagi yang belum jelas, kepentingan yang maksudkan di sini adalah kepentingan Persekutuan dan kepentingan Negeri. Untuk pengetahuan, tanggungjawab serta hak-hak Persekutuan dan Negeri ada dinyatakan di dalam Perlembagaan Persekutuan. Konflik kadangkala timbul apabila kedua-dua pihak mempunyai perspektif berbeza dalam menangani satu isu. 

Berbalik kepada perbualan ringkas saya tadi. Respons yang diberikan oleh pegawai tersebut membuatkan saya tersentap.

“Sebenarnya kita semua salah. Tidak wujud kepentingan Persekutuan atau kepentingan Negeri. Yang wujud hanyalah kepentingan negara. Betul tak?

Saya tersenyum. Banyak lagi yang perlu saya belajar dalam menentukan kepentingan dalam hidup. Kepentingan saya buat masa sekarang adalah keluarga walaupun kadangkala tingkah laku saya tidak mencerminkan begitu. Dalam hidup, kita perlu tahu membezakan kehendak dan keperluan. Sudah tentu, keperluan mempunyai kepentingan lebih berbanding kehendak. Ada masanya memenuhi keperluan orang lain lebih penting berbanding memenuhi keperluan diri sendiri. Kepentingan sesuatu perkara bagi setiap individu adalah berbeza. Bagaimana untuk mengatur setiap kepentingan adalah bergantung pada kebijaksanaan masing-masing.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...