adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Sabtu, 1 November 2014

Bunga Telang & Nasi Lemak Biru



Telang saya berbunga agak lebat sejak akhir-akhir ini. Setiap hujung minggu saya akan pangkas pucuknya untuk menambahkan cabangnya. Bunga dikutip segera setiap hari dan dibiarkan kering di dalam peti. Bila tiada bunga untuk berkembang menjadi kacang, makin galak ia berbunga. Hari ini koleksi kutipan bertambah lagi. Rancangannya hendak dijadikan pewarna nasi lemak.





Inilah hasil kutipan sehingga pagi ini. Itupun banyak juga layu di pokok tidak dikutip mutakhir ini. Saya rebus seketika sehingga bunga hampir tidak berwarna. Air rebusan ditapis dan digunakan menanak nasi selain santan. Beras ditanak juga dengan bawang putih, hirisan bawang kecil, daun pandan dan diperasakan dengan sedikit gula serta garam. Saya suka juga masukkan sedikit halba bagi menambah keharuman.





Puas hati dapat makan nasi lemak biru. Rasanya sama saja dengan nasi lemak biasa tapi cukup teruja dengan warnanya. Tambahan pula bunganya datang dari laman sendiri. Teramat puas hati.
posted from Bloggeroid

1 ulasan:

  1. Menarik. Saya jadi ingin bikin juga. Besok rencananya saya mau menanam biji bunga telang. :-)

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...