adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Selasa, 9 Mei 2017

Cafe Dandelion Yang Rustic Chic

Berhabuk blog ni. Cerita di Korea Selatan pun belum habis. Berkoyan yang nak diceritakan. Tapi hari ini, my writing mojo is back. Saya malas nak cerita pasal hal kerja dalam blog ni. Lawatan ke Korea Selatan pun untuk latihan berkaitan kerja. Jadi saya cuma nak sambung cerita tempat menarik saya singgah sepanjang latihan sahaja. 

Dalam minggu kedua di sana, kami di bawa untuk lawatan teknikal ke beberapa empangan dan lawatan berakhir di Busan. Lawatan pertama kami adalah ke Empangan Chungju. Salah sebuah empangan terbesar di negara ini.

Perjalanan mengambil masa kira-kira 4 jam dari Daejeon. Chungju adalah sebuah kawasan pergunungan yang cantik, penuh dengan kehijauan. Menurut kawan saya, kawasan ini akan lebih cantik pada musim bunga dan akan berwarna keemasan pada musim luruh.

Kami sampai di Chungju kira-kira waktu tengah hari. Pihak urus setia latihan telah menempah meja untuk makan tengah hari di Café Dandelion (카페민들레). Macam biasa, kami bertiga yang muslim makan sup sayur-sayuran dan tauhu serta telur dadar. Sedap. Sampai sekarang tak boleh lupa rasa masakan Korea asli. 




Paling menarik di restoran ini adalah suasana dengan hiasan gaya rustic chic. Sangat insta worthy giteww. Sayang betul tak ambil gambar banyak-banyak. Tapi boleh je copy tulisan Korea tu dan search. Boleh juga search 1055 Jideung-ro, Dongnyang-myeon dalam google maps dan tekan butang imagery di bahagian bawah kanan. Cantik kan?





Restoran ini juga ada sebuah kebun sayur kecil di belakangnya. Sebahagian sayur-sayuran yang dihidangkan datang dari kebun ini. Konsep ini dikenali sebagai konsep farm to table.


Jauh di sudut hati saya, saya teringin untuk memiliki sebidang tanah kecil dengan pondok sederhana siap dengan kebun kecil. Pondok kecil lengkap dengan dapur terbuka untuk memasak hidangan hasil dari kebun. Pelanggan hanya makan hasil masakan tuaian dari kebun pondok kecil atau dari kebun-kecil sekitar. Menarik kan angan-angan saya? Percuma saja untuk bermimpi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...