adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Khamis, 5 Januari 2017

Sipi-sipi dari K-Water Academy di Daejeon

Sambung semula cerita di Korea. Esoknya kami semua berbondong-bondanglah naik bas ke destinasi kami seterusnya iaitu K-Water Academy yang terletak di Daejeon. Daejeon ini merupakan salah satu wilayah pentadbiran utama bagi Republik Korea dan juga turut menempatkan pelbagai institusi pendidikan. Kalau di Malaysia tu bolehlah kita bayangkan macam Putrajaya yang digabungkan dengan Bangi. Akademi ini menjadi tempat tinggal kami selama lebih dari dua mingggu. Dalam tempoh itu juga akan ada pergerakan di wilayah-wilayah yang lain. Nanti saya akan kongsikan.



Di akademi ini, kami dapat seorang sbeilik walaupun dua katil bujang disediakan. Memang selesa siap dengan tv dan kemudahan wifi. Oleh kerana telah menjadi polisi kerajaan, maka semua bangunan akademi tiada kemudahan wifi kecuali di dalam bilik penginapan. 


Di sini juga ada menyediakan kemudahan mesin basuh baju, pantry dan gym. Setiap hari saya dan kawan saya akan ke gym untuk membuang masa dengan bersenam. Kawan-kawan dari negara ASEAN lain kebiasaannya akan keluar ke bandar untuk minum-minum atau membeli belah. Kami berdua memang tak ada minat nak membeli belah dan kalau nak keluar makan minum pun tak ada pilihan makanan musli di bandar ini. Ada juga sesekali penyelia bawa kami makan di luar tapi dengan bantuan dia dapatlah kami makan hidangan vegetarian.



Pihak akademi memang menyediakan makanan halal sepanjang di sini. Makanannya boleh tahan cuma kadangkala memang teringin nak makan kari atau sambal. Biasanya yang ada adalah salad, makanan jenis stir fry atau sup. Memang selepas tiga minggu agak kurus juga saya. Ada sekali tu bila tengok menu makan malam adalah mee goring. Adoi terujanya la saya walaupun tak minat sangat mee. Alih-alih bila sampai kafe ini yang nan hado. Sentap mak.

Selama di akademi memang nyaman dan tenang saja rasa. Pemandangan cantik. Di bahagian belakang akademi ada bukit yang catik tapi tak berpeluan dan panjat (atau malas lebih tepat). Sayang pula rasanya.


Nanti saya sambung pula cerita saya ke wilayah yang lain pula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...