adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Selasa, 19 Februari 2013

Misi Jam 6 Yang Tergendala..

Memandangkan saya tidak mempunyai pembantu rumah, maka kerja-kerja rumah yang kompleks akan dilakukan pada hujung minggu. Pada minggu lalu, saya sudah selesaikan kerja mengemop aras bawah pada malam Jumaat. Kebiasaannya saya akan berlibur dengan anak-anak dan suami pada hari Sabtu. Hari Ahad pula hari berkebun dan mengemas rumah kerana hari tersebut suami saya akan ada perlawanan bola sepak selepas makan tengahari. Jadi, saya yang tinggal dengan anak-anak akan buat kerja rumah. Bukanlah bermaksud suami saya serahkan bulat-bulat kerja rumah kepada saya. Tugas suami saya dalah basuh baju setaip hari, lipat kain sekali-sekala, memvakum seluruh rumah, basuh pinggan, mencuci tandas dan lain-lain. Macam satu pasukanlah kami ni.
Jadual perlawanan bola sepak suami saya ditukar ke hari Sabtu. Maka saya pun tukarlah jadual pembersihan saya pada hari Sabtu. Misi pada hari Sabtu lalu adalah untuk mengemas rak buku yang serabut “ayam” ni. Nampak macam sedikit bukunya. Tapi sebenarnya buku-buku lain banyak terselit di celah bantal bilik tidur, atas meja mekap, celah sofa, atas meja kopi dan macam-macamlah tempatnya termasuk atas oven. Dalam kotak mainan anak-anak ada buku anak-anak pula. Itu belum dikira yang orang pinjam tidak dipulangkan lagi dan tertinggal di pejabat.

Saya teringin nak kemaskan rak buku saya seperti ini. Tapi bukanlah hasrat saya nak kumpul buku untuk jadikan cantik sebegini saja. Buku-buku ni perlu dibaca barulah berbaloi. Sudah menjadi tabiat saya kalau membaca tak pernah habis. Pembacaan saya akan mengambil masa yang lama disebabkan saya baca ikut bab yang saya suka. Kalau dah baca satu buku dan bosan, beralih ke buku yang lain. Jadi agak lama masa diambil
Hajat dihati nak mulakan kerja mengemas jam 5 petang dan habiskan jam 6 petang. Tapi dek kerana sibuk menguruskan anak-anak yang bergaduh kemudian melayan anak makan petang, kerja mengemas tertunda sehingga selesai semalam. Itupun dibuat secara runcit. Maknanya, cuit sikit-sikit sampai selesai. Itupun belum lap debu di bahagian atas sebab malas memanjat kerusi. Lagipun belum banyak debunya sebab baru dilap minggu lalu. Jadi inilah hasil misi jam 6 yang tergendala.

1 ulasan:

  1. Cantik wanie susun buku tu....kalo tgk pada gambar link yang wanie bagi tu. Dia susun buku ikut tona warna buku kan? Kalo saya mmg tak boleh nk buat sbb kerajinan mengelap tu agak kurang rajin...Habuk pun mcm raja berterbangan dalam rumah. hehe

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...