adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Rabu, 6 November 2013

Amazing Cruise @ The Mines

Semalam kami sekeluarga ke The Mines. Tujuan asalnya adalah untuk menghantar telefon kesayangan saya untuk dibaiki buat kali yang kesekian kalinya. Mujurlah masih dalam tempoh jaminan pembaikan yang terdahulu. Ketika di sana, Ameer sungguh teruja dengan kelibat bot di tengah-tengah kompleks membeli-belah tersebut. Memandangkan kami tiada rancangan lain untuk hari itu, maka kami pun membeli tiket berjumlah RM90.00 untuk saya, suami dan Ameer. Ahmad dan Alif tidak dikenakan sebarang bayaran. Pakej yang kami ambil adalah pakej Amazing Cruise @ The Mines yang dijangka mengambil masa kira-kira 50 minit. Perjalan bot ini akan mengelilingi sebuah tasik besar iaitu North Lake dan tasik kecil iaitu South Laku. Diagram perjalanan adalah seperti gambar di bawah. Maklumat lanjut boleh di dapati di laman web ini. Terdapat pelbagai pakej yang disediakan.



Perjalanan kami dimulakan denga melalui sebuah kunci air. Di sini aras air di tali air yang merintangi kompleks akan di turunkan sama aras dengan aras air tasik iaitu kira-kira 10 hingga 15 meter. Ini merupakan mengalaman yang menarik dan sungguh mengujakan. Aras air perlu diselaraskan kerana kompleks tersebut berada di kawasan lebih tinggi berbanding dataran tasik.


Persinggahan pertama kami adalah kawasan tebingan berhadapan dengan Mines Wellnes Hotel. Dengan bayaran sebanyak RM3.00, penumpang boleh mendapatkan makanan ikan dan merasai pengalaman memberi makan ikan. Ikan-ikan di tasik ini saiznya besar sehingga kelihatannya boleh mencapai lebih dari 1 meter.



Kemudian kami dibawa memusing North Lake dengan melihat pemandangan indah di sekitar tasik. Dari bot, penumpang boleh melihat kawasan golf, kawasan perumahan elit yang turut menempatkan rumah bekas Perdana Menteri. Di sekitar tasik ini boleh dilihat pelbagai ungags bertebangan seperti bangau, gagak, merpati dan lain-lain. Biawak dan kura-kura juga turut kelihatan. Kami juga turut berhenti di hadapan Palace Of The Golden Horses Hotel. Saya kira hampir lima (5) tempat kami berhenti bagi memberi makan unggas-unggas liar dan juga pelbagai ikan tasik.





Setelah kembali ke kompleks, kami bergerak dengan bot yang sama ke South Lake. Keluar dari kompleks, kami melalui Heritage Office Tower. Di tingkat bawahnya terdapat pelbagai restoran namun semuaanya tutup. Mungkin restoran ini dibuka pada waktu malam dengan suasana yang lebih santai. Di South Lake ini, pemandangannya agak biasa sahaja namun pengunjung berpeluang memberi makan angsa hitam dan angsa putih. Ikan juga terdapat di sini.







Walaupun pada sesetengah orang perjalanan dengan bot mengelilingi tasik ini agak biasa sahaja, namun bagi saya, kegembiraan anak-anak yang cukup teruja dengan pengalaman ini sudah membuatkan hati saya gembira.




3 ulasan:

  1. assallam santai bersama famili dgn happy mnkmati suasana nyaman oklh tu...

    BalasPadam
  2. bestnya, boleh bawak pancing tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. haish! mana boleh... tp ramai je sy tengok jadi pemancing haram tebuk pagar tepi highway..

      Padam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...