adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Jumaat, 1 November 2013

One Pot Pasta Bolognese


Kebiasaannya kalau suami saya makan malam diluar atas urusan kerja, saya akan masak hidangan ringkas sahaja untuk saya dan anak-anak. Hidangan ringkas mungkin mee atau spageti. Semalam saya masak spageti satu periuk, One Pot Pasta Bolognese. Kalau mahu resepi asal, google sahaja resepi One Pot Pasta Tomato Basil. Masakan ini menggunakan satu periuk sahaja. Mudah dan ringkas. Pasta yang saya gunakan adalah spageti. Pasta lain juga boleh digunakan menmgikut citarasa sendiri. Mudah sahaja menyediakannya. Saya gunakan sos Bolognese yang sedia di pasaran. Ikut sahaja resepi versi saya di bawah ini dan hidangan anda sedia dalam masa setengah jam atau kurang! 


Bahan-bahan:
Pasta secukupnya
Daging lembu cincang
Frozen mixed vegetables
Bawang kuning Holland yang didadu
Sedikit minyak zaitun
Oregano – jika suka. Kadangkala saya masukkan daun selasih Thai
Garam dan lada sulah
Air sekadar cukup sehingga bahan terendam
Sekeping keju Cheesedale – jika suka

Cara penyediaan:
Masukkan semua bahan kecuali keju di dalam sebuah periuk dan panaskan sehingga pasta lembut dan air mengering mengikut citarasa masing-masing. Sebelum tutup api, masukkan keju dan kacau. Sewaktu proses memasak, kacau sesekali supaya tidak hangus di dasar.



Nasihat saya jangan terlalu banyak letakkan air kerana ini akan mengambil masa yang lebih untuk kuah mengering. Letakkan sekadar sahaja dan tambah lagi jika perlu. Disebabkan pasta dimasak terus di dalam kuahnya, maka pasta lebih berperisa. Tambahan pula tiada air rebusan yang terbazir. Menjimatkan betul. Kalau suka boleh juga tambahkan cendawan, tomato segar dan lain-lain.

Sesuai untuk orang yang sibuk seperti saya.  Sementara hidangan dimasak di atas dapur, sempat saya mandikan dua orang anak, susukan tiga orang anak dan solat Asar. Usai makan, sempatlah saya bergurau senda dan bermain dengan anak-anak saya. Nampaknay resepi ini bukan sahaj menjimatkan masa saya, malah memberi ruang yang lebih untuk saya bersama anak-anak. Kerja mencuci pinggan mangkuk juga berkurang!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...