adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Khamis, 16 April 2015

Kenduri Daun Sup - Chinese Parsley Party

Gambar-gambar yang saya nak kongsi dalam catatan ini dah lama. Hampir dua minggu ia berada dalam memori telefon. Hari ini barulah terpanggil untuk dikongsi gambar yang ada.

These picture have been in my smartphone's memory for quite awhile. It has been two week. Only today I have the feeling to share them.


Ayah saya antara lainnya ada menanam daun sup. Kuantitinya adalah teramatlah banyak. Tak terkira banyaknya macam nak buah kenduri. Katanya untuk diberi pada orang. Biasanya memang ayah saya akan semai anak pokok banyak-banyak dah diberi kepada tetamu yang datang ke rumah sebagai buah tangan. Kadang-kadang makcik-makcik sebelah rumah datang minta sedikit daun sup untuk dibuat rencah masakan. Ada juga yang datang ambil sepasu terus dibawa balik ke rumah hasil pemberian ayah. Saya sendiri ayah pernah berikan sepasu untuk dibawa pulang ke Putrajaya.

My father, among others planted Chinese parsley as well. The amounts of them are quite a lot. I, myself couldn't figure how many of them. He said he would give them as giveaways. As usual, my father would sow quite a lot of seed and he would giveaway those plants for guests as presents. There are times where our neighbour would come to pick a few bunch for cooking ingredients. Occasionally, neighbours came to take a few pots of seedlings and bring home as my dad enjoy giving them as gift. I, myself have been given a few pots to take to our home in Putrajaya.


Kali ini ayah tawarkan juga beberapa pasu tapi saya ambil satu pokok daun sup sahaja yang ditanam dalam bekas minyak masak Saji. Dah sampai Putrajaya menyesal pula tak ambil banyak-banyak. Banyak-banyak nanti tak termakan macam tamak pula. Tak apalah. Lain kali ambil sepasu lagi. Yang dah ambil minggu lepas pun masih belum tuai.

This time around, my father offered me to take some pots but I took only one pot planted with parsley which the one in cooking oil container. Only after arriving Putrajaya I felt regret for not taking more. Nevertheless, it will such a waste if I take more than needed. Whatever. Next time, I will take more. So far, I yet harvest the one I have now.


3 ulasan:

  1. wah.. banyaknya daun sup.. subur lak tu.. terbaik..

    BalasPadam
  2. Daun sup saya dah naik tompok kuning dan jadi kering.boleh bantu tak kenapa? Siram selalu jgk

    Rina

    BalasPadam
  3. Another way of avoiding the snake plant bad luck is placing the plant in a low-traffic area.Karachi plants The reasoning behind it is that the plant has aggressive energy which would not do well with high traffic. The snake plant design also has leaves that extend upwards a sword-like shape which some argue is a positive.

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...