adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Jumaat, 5 Februari 2016

Bunga Pokok Kari

Pokok kari dalam asu ni sudah enam tahun bersama saya dan tak pernah bertukar pasu sejak dibeli dari nurseri. Sudah banyak kali dicantas, berbunga dan berbuah. Sesekali dibaja. Pokoknya tahan hidup di panas terik dan subur sihat juga di tempat yang teduh. Kalau layu segar semula selepas disiram. Tak pernah pula saya lihat ada rumpai bertenggek menumpang hidup dalam pasu yang sama. Mungkin kerana sifat pokoknya buat pokok lain tak sudi hidup bersama. Kalau ada tanda-tanda sakit menyerang di belakang daunnya, saya cuma cantas habis. InsyaAllah tumbuh semula dengan elok.


Ini gambar putik bunga kari baru keluar minggu lepas. Saya cukup teruja bila pokok kari saya berbunga sebab bunganya wangi dan akan keluarkan buah yang merah menyala.


Hari ini saya lihat bunganya sudah kembang dan mengeluarkan bau yang wangi. Bunga putih dengan kelopak-kelopak kecil. Buahnya nanti boleh disemai. Saya ada lagi sepokok kari depan laman rumah yang dipindahkan dari pasu bunga saya. 


Pokok kari di laman rumah itu tumbuh dari biji kari yang jatuh ke dalam pasu bunga gardenia saya. Pokoknya sekarang hampir mencecah tiga kaki tinggi. Nanti saya akan kongsi gambar pokok kari saya itu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...