adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Rabu, 3 Februari 2016

Memetik Bendi

Dalam dua minggu lepas, putik bendi pertama dah keluar. Tapi nampaknya sekali lagi hasil pertama ditakdirkan bukan rezeki saya sama seperti delima. Dua tiga hari selepas berputik, saya lihat bendinya sudah separuh diragut. Tak pasti sama ada tupai atau binatang lain yang makan kerana belum pernah lagi saya terserempak tupai di laman belakang. Saya petik juga bendi itu supaya tak masak tua di atas pokok. Jika tidak pokok akan berhenti kurang berbunga pula. Sudah menjadi resmi pokok berbuah untuk kesinambungan benih. Jika ada buah sudah tua,maka pokok akan terima sebagai benih sudah pun dihasilkan dan tidak perlu lagi keluarkan bunga untuk hasilkan buah.


Selang dua tiga hari, bunga baru akan kembang dan bunganya akan bertahan sehari sahaja. Kelopak akan kuncup sebelah petang dan gugur meninggalkan putik buah. Sepokok memang tak cukup untuk bekalkan bendi untuk sekali masak. Tapi kalau berpokok-pokok banyak pula. Dalam plot ini saya ada semai lagi tiga pokok yang sedang membesar. Rasanya dalam minggu ini mungkin akan berbunga pokok-pokok yang lain.


Macam mana nak tau bila buah bendi boleh dipetik? Petua yang saya pegang adalah seperti digambarkan dalam lukisan saya yang seberapa.


Minggu lepas dapatlah petik dua biji bendi tapi yang berlingkar itu rasanya sudah kurang lembut tapi masih belum berserat untuk makan. Jadi masih boleh dimakan. Setakat hari ini masih belum dimasak. Mungkin dicelur cicah budu sahaja malam ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...