adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Khamis, 31 Oktober 2013

Ayam Percik Panggang ala - Ayamas

Dalam seminggu, saya akan masak makan malam sebolehnya pada kebanyakkan hari. Sejak saya kerap masak sendiri selepas melahirkan Alif, Ameer lebih suka makan masakan di rumah walaupun sekadar mee goreng biasa. Bukannya saya tidak memasak sebelum ini, cuma agak jarang sehinggakan setiap kali lapar, Ameer akan minta babahnya beli makanan di kedai makan. Saya faham niat suami beli makanan di kedai kerana tidak mahu menyusahkan saya. Tapi, ibu mana tak sedih apabila anak-anak lebih mengutamakan makanan dari kedai makan dari masakan ibunya. Alhamdulillah Ameer tidak pernah lupa puji masakan ibu yang tidak seberapa. Lagipun masakan di kedai bukanlah sedap sangat sampai kadangkala buntu memikirkan apa yang dimakan. Setelah penat fikir, rasanya mengecewakan anak tekak pula. Labih baik penat memikir apa yang hendak dimasak. Sekurang-kurangnya puas hati hasil air tangan sendiri. 


Biasanya saya tidak masak ayam setiapa hari atau ikan setiap hari. Protein utamanya mesti diselangseli. Kalau tidak jemu pula. Jadi semalam giliran ayam. Ayam itu akhirnya diputuskan untuk dimasak percik. Ayam percik yang saya inginkan tidak berkuah. Maksudnya rencah percik itu dipanggang bersama ayam sehingga meresap rasa rencahnya. Teringat pula kesedapan Ayam Percik Ayamas. Setelah dihadamkan beberapa resepi yang ada, inilah resepi Ayam Percik Panggang Ala-Ayamas versi saya.

Bahan-bahan Perapan Ayam:
Setengah ekor ayam diperap dengan garam, lada sulah, serbuk kunyit dan seinci hali yang ditumbuk halus. Perap dalam 10 hingg 20 minit.

Bahan Tumisan:
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
½ inci halia
½ inci kunyit hidup
Sebatang serai dimayang halus
3 biji cili kering direndam dalam air panas
½ cawan santan pekat
Garam
1 keping  asam keping
1 sudu besar gula merah

Cara Penyediaan:
Dengan api yang sederhana, panggang ayam yang diperap. Dalam masa yang sama, kisar bawang merah, bawang putih, halia, kunyit, serai dan cili kering. Setelah dikisar, tumis bahan kisaran hingga pecah minyak. Masukkan santan dan asam keping. Renih sehingga pekat dan perasakan dengan garam dan gula merah. Tutp api dan curahkan sedikit demi sedikit pada ayam yang sedang dipanggang dan ratakan pada keseluruhan ayam. Masak sehingga ayam cukup masak. Rehatkan ayam seketika sebelum potong. Hidangkan dengan nasi putih dan salad.

 
Menjadi masakan ayam saya ini. Rencahnya meresap ke tulang. Isi ayamnya berjus dan sedang elok masaknya. Cuma masin sedikit. Elok dikurangkan masin dalam kuah kerana perapan ayam telah diletakkan garam. Setengah ekor yang saya masak sedang elok cukupnya untuk saya, suami, Ameer dan Ahmad. Lepas ini bolehlah cuba lagi!

7 ulasan:

  1. Wahhh.. memercik2 ruper ayam ni kat screen PC ni.. mesti cube resepi ni.. nyam2..

    BalasPadam
  2. Boleh try selalunya percik macam berkuah sikit.

    BalasPadam
  3. sedap eh ayam percik...hias pulak dgn salad segar...terang mata tengok ni petang2 gini

    BalasPadam
  4. Sya bookmark resipi ni ya..dah lama duk cari resipi2 ayam pnggng ni :)

    BalasPadam
  5. Yumyum,sedap....

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...