adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Khamis, 18 September 2014

Chinese Five Spice

Saya ada satu masalah. Bukan masalah besar sangat pun. Lebih kepada cabaran sebenarnya. Keluarga saya gemar makan ayam masak kicap. Resipi saya memerlukan penggunaan bunga cengkih, kulit kayu manis, lada hitam, bunga lawang dan ketumbar. Suami saya kurang gemar mencedok kuah dengan bahan-bahan tersebut. Bahan rempah tersebut menambahkan aroma masakan selain bahan-bahan tumisan lain. Delima saya akhirnya terungkai apabila saya menemui sejenis rempah yang terdiri daripada adunan kulit kayu manis, lada hitam, bunga cengkih, bunga lawang, bunga cengkih dan jintan hitam. Rempah ini dikenali sebagai Chinese Five Spice. Boleh didapati di pasar raya utama. Jenama yang saya gunakan adalah Masterfood yang saya beli dari AeonBig.

Sumber dari Google

Rempah ini sangat membantu saya dalam menyediakan masakan kegemaran keluarga seperti ayam masak kicap, kurma, pelbagai sup dan juga yang terbaru Ayam Masak Hijau. Hidup saya jadi lebih mudah dengan rempah ini. Tak perlu lagi saya keluarkan rempah sebelum menghidangkan makanan kerana rempahnya dah teradun dalam kuah dan menjadikannya lebih berperisa termasuklah bawang-bawang dan halia yang dah dikisar sebagai tumisan. Jadi, lain kali kalau ada lauk ayam masak kicap tinggal tulang ayam sahajalah jawabnya. Nampaknya lepas ni kerja rajin-rajin belek adunan rempah di rak rempah pasar raya untuk dapatkan lagi adunan rempah pelbagai guna seumpamanya. Kenalah juga cari resipi yang menggunakan rempah ini.

Sumber : Blog Kat Juju


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...