adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Jumaat, 26 September 2014

Delima Dalam Tin Susu

Lima bulan lalu saya telah mendapati ada anak pokok delima tumbuh di celah-celah pokok bunga berpasu saya. Mungkin benihnya tumbuh dari sisa kompos saya. Saya alihkannya ke pasu yang saya buat dari tin susu anak saya yang telah ditebuk beberapa lubang pengairan di bawahnya. Sejak dari itu, taka banyak perhatian diberikan kepadanya. Sesekali ada juga saya jenguk keadaan. Saya siram setiap hari saya seperti mana pokok lain. Ada juga hari tidak disiram. Kadangkala saya alihkan kedudukan pasunya.



Hari ini satu kejutan yang telah diberikannya kepada saya. Ada dua kuntum bunga sedang berkembang. Mungkin baru belajar berbunga. Sayang pula jika gugur begitu saja. Harap-harap menjadi buah. Tak pasti pula dari mana asal buahnya. Adakah akan merah isinya? Nampaknya saya kenalah bagi perhatian kepada delima ini.



Suami saya agak gemar makan buah delima. Ini rezeki daripada Allah. Kalau dijaga dengan baik, dapatlah kami merasa delima merah manis berjus dari laman kami sendiri. Mungkin saya perlu dapatkan pasu lebih besar untuk pokok delima ini terus membesar bagai juara.

posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...