adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Khamis, 23 Julai 2015

Mexican Sunflower Torch - Bunga Matahari Oren Terang Kemerahan

Di rumah mertua saya ada ditanam sejenis pokok bunga matahari yang dikenali sebagai Mexican Sunflower Torch atau Golden Flower Of The Aztecs. Warna kelopaknya oren terang kemerahan. Bila berkembang di bawah matahari memang menyerlah warnanya. Pokoknya tinggi sehingga 3 kaki. Bunganya sebesar muka cawan teh. Geram betul saya nak ambil banyak-gambarnya tapi segan pula dengan keluarga mertua dan jiran tetangga. Ini pun diam-diam ambil gambar selepas menjemur kain baju di ampaian. Tak sempat pula nak ambil gambar keseluruhan pokok. Kebanyakan rumah di kejiranan mertua saya ada ditanam pokok ini. Mungkin berkongsi-kongsi benih. Saya juga pernah  diberi benihnya beberapa kali. 

Gambar ini tidak diedit kecuali ditambah teks. Lihatlah betapa terang warnanya.

Kali pertama benih ditanam tidak menjadi mungkin kerana benih lemas tenggelam keran hujan lebat pula lepas disemai. Kali kedua diberi, hiduplah dua pokok tapi mati pula satu baru ini sekembali kami dari kampung. Ada lagi baki benih disimpan. Mungkin hujung minggu ini saya akan cuba semai lagi.

Bunga matahari ini memang menarik banyak rama-rama dan lebah datang ke laman. Sesuai benar kalau ditanam bersama pokok cili, selasih dan tomato. Menggalakkan pendebungaan katanya. Harap-harapnya menjadi semaian saya nanti. Tak sabar nak tengok bunga matahari oren terang ini mengindahkan laman.

2 ulasan:

  1. Cantik! siap have bee tengah visit!

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe snap gambar pun senyap-senyap sebab takut bee terbang

      Padam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...