adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Isnin, 6 Julai 2015

Tarikan Hati Sepanjang Jun 2015

Dah hampir sebulan saya tidak berkongsi apa-apa. Tidak ada apa-apa yang menarik tentang kebun. Cuma saya ada menanam beberapa batang ubi kayu, betik pun sedang membesar, menyemai jagung sedikit, menjaga tanaman hiasan yang ada dan mengemas laman sedikit sebanyak. Tidaklah sehebat mana laman kebun sejemput saya. Bila dah rasa senang sedikit saya akan kongsi ceritanya. Dek kerana setiap hari bangun awal untuk bersahur, makanya setiap pagi subuh gajah pokok-pokok disiram. Sebelah petang memang tidak menyiram sebab tak sempat. Sekarang ini memang musim sedang melanda Putrajaya dan cuaca panas ini dijangka berpanjang sehingga bulan September. Risau juga meninggalkan tanaman semasa cuti Aidilfitri nanti. Dalam menghampiri Syawal ini, saya cuma kongsi beberapa gambar tanaman di rumah yang menarik hati saya dalam tempoh sebulan ini. 

Bunga Telang dah biasa berbunga. Tetap menarik hati tiap kali berbunga.

Yesterday, Today & Tomorrow - terang ungunya pada hari pertama berkembang.

Deep Purple & White Wishbone - tumbuhnya tidak diduga.

Milky Peach Japanesse Rose - paling kerap berbunga minggu ini.
 

Magenta Japanesse Rose - warnanya paling menyerlah.
 
Two Tone Single Layer Japanesse Rose - tak sangka sekali ada jenis dalam koleksi saya.

Semaian tampuk nenas madu. Manisnya buahnya beli di pasar. Semoga buah terhasil sama manis dengan buah asalnya.

Manusia (saya) baja dan siram tumbuhannya (pokok limau purut) dan binatang (ulat bulu) makan daunnya pula.
Terima kasih Allah atas rezeki yang dapat dikongi sesama ciptaanNya.
 
Daun keladi hiasan tiga warna - Tri-color Calladium.

1 ulasan:

  1. Salam...

    Warna ungu memang cantik..tambahan pula pokok yang segar

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...