adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Jumaat, 21 Ogos 2015

Pokok Delima Berbunga .. Buat Kali Ke-3

Seperti mana yang telah saya khabarkan dahulu, saya ada sepohon pokok delima yang tumbuh dari sisa kompos saya. Pokok delima tunggal saya itu kini sudah berumur hampir setahun setengah. Muda setahun dari Alif. Pokoknya asalnya datang dari tin susu sekarang sudah membesar dalam pasu. Pokoknya sihat sekarang dengan daun yang cukup hijau. Sejak dicantas beberapa bulan lau, tidak dicantas lagi dan dibiarkan besar. Jarang sekali tidak bersiram dan dibaja setiap dua minggu.


Hajat di hati hendak memindahkan pokok delima tunggal saya ini ke laman belakang hujung minggu ini supaya ia dapat hidup lebih besar. Tanpa diduga, pokok delima saya sedang mengeluarkan putik bunganya buat kali ketiga sepanjang umurnya yang setahun jagung. Setakat ini ada kelihatan tiga putik bunga. Nampak gayanya akan ada lagi beberapa kudup akan muncul dari dahan yang lain. Gembiranya hati saya bukan kepalang.


Dalam hati ada juga rasa berdebar. Bimbang bunganya akan gugur lagi seperti mana sebelum ini. Harus kah saya buang beberapa kudup bunga supaya yang tinggal dapat hasilkan buah? Atau perlu kah saya mendebungakan bunga delima saya supaya buah dapat dibentuk? Tak sabar tunggu bunganya kembang. Saya suka sangat warna merah jingga terangnya dengan daun yang menghijau. Harap-harap dapatlah merasa buah delima dari kebun sendiri walaupun sebiji. 


Kalau menjadi buahnya, nampak gayanya niat nak memindahkan pokok delima ini ke laman belakang terpaksalah ditangguhkan sehingga buah ranum.

3 ulasan:

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...