adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Isnin, 22 April 2013

Apa Saya Buat Bila Anak Dijangkiti "HFMD"...


Pagi tadi ada seseorang dari pejabat saya bertanya bagaimana saya uruskan anak yang terkena jangkitan penyakit kaki, tangan dan mulut. Saya agak anaknya yang terkena jangkitan tetapi jangkaan saya meleset kerana rupa-rupanya suaminya terkena jangkitan. Kedua-dua anak saya pernah dijangkiti dan kemungkinan untuk dijangkiti lagi tetap ada.

Melalui pembacaan saya, penyakit HFMD ini seringkali menjangkiti kanak-kanak berumur di bawah 10 tahun. Setelah dijangkit, virus akan mengambil masa sehingga dua minggu untuk berada dalam fasa pengeraman. Kemudian barulah bintik-bintik bercecair akan keluar di tangan, mulut dan kaki. Ameer terkena jangkitan tahun lalu. Kami kesan bintik-bintik merah di kawasan tangan beberapa jam selepas kami sekeluarga ‘touchdown’ dari Kota Kinbalu, Sabah. Ahmad pula terkena jangkitan selepas seminggu sembuh dari ‘chickenpox’. Jangkitan ini agak biasa terkena bagi kanak-kanak yang tinggal di taska. Antara faktornya adalah kebersihan khususnya selepas ke tandas. Kadangkala pihak taska telah mengambil langkah-langkah penjagaan kebersihan yang optimum, namun disebabkan sikap pentingkan diri sendiri ibubapa yang tetap menghantar anak yang sakit ke taska mengakibatkan anak-anak lain turut menerima akibatnya.

Jadi apa yang saya buat bila anak dijangkiti HFMD?

Apabila terdapat bintik-bintik bercecair jernih muncul di tangan anak-anak, periksa kaki dan tangan anak. Kadangkala ia juga muncul di celah-celah pelipat lulut, ketiak dan siku. Bagi anak yang masih memakai lampin, bintik-bintik banyak timbul di kawasan punggung, peha dan kemaluan. Bagi kedua-dua anak saya, tanda ‘chickenpox’ mereka mula muncul di belakang badan. Memandangkan keduanya pernah dijangkiti ‘chickenpox’, maka saya yakin anak saya telah dijangkiti HFMD.

Kemudian, bawa anak ke klinik untuk pemeriksaan lanjut. Doktor akan bekalkan ‘calamine lotion’, ubat demam dan ubat ulser. Kebiasaannya jangkitan teruk akan menyebabkan anak tidak dapat makan kerana bahagian dalam mulutnya turut terluka akibat ulser. Ubat ulser yang dibekalkan akan memberi rasa kebas bahagian dalam mulut dan membolehkan anak makan.

Sama seperti penjagaan anak saya sewaktu dijangkiti ‘chickenpox’, saya kerap mandikan anak saya dengan sabun berubat dan sapukan ‘calamine lotion’ yang baru setiap kali. Ini membantu bintik-bintik tersebut kering dengan cepat. Dalam tempoh 3 hari ia kering. 

Saya tukarkan tuala baru setiap kali mandikan anak dan semua alas tidur dan selimut ahli keluarga dicuci. Sofa dan karpet disembur dengan semburan anti bakteria. Sepatutnya semua mainan anak-anak juga disembur dengan semburan anti bakteria.

Dalam lawatan ke klinik juga, doktor akan berikan surat supaya anak dikuarantinkan. Dalam kes sebegini, anak-anak lain tidak dibenarkan dihantar ke sekolah atau pusat jagaan.  Jika terlalu ramai anak-anak dari pusat jagaan yang sama dilaporkan dijangkiti, Jabatan Kesihatan akan datang membuat pemeriksaan dan mungkin pusat jagaan diarahkan ditutup untuk pembersihan. Kadangkala, wakil dari Jabatan Kesihatan akan datang ke rumah untuk melakukan penyemburan anti bakteria di rumah kita.

Anak-anak rakan-rakan lain pernah dijangkiti? Bagaimana pengalamannya? Walau apapun, yang penting dapatkan nasihat pakar perubatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...