adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Rabu, 29 Mei 2013

Resepi Berpantang : Sup Ikan Merah



Ikan merah adalah antara ikna yang boleh dimakan sewaktu berpantang. Ikan ini boleh dimasak dengan pelbagai cara antaranya sup. Masakan ini juga sesuai dimakan seisi keluarga. Resepi ini saya perolehi dari emak saya. Saya sangat gemarkan sup ini. Ahmad juga gemarkannya. Berikut adalah cara memasak Sup Ikan Merah ini.

Bahan tumisan:
Sedikit minyak masak
Sekeping halia dihiris memanjang
Dua ulas bawang putih dihiris memanjang
Dua ulas bawang kecil dimayang
Sebatang kecil kulit kayu manis
Sekuntum bunga lawang
Setengah sudu teh ketumbar
4 kuntum bunga cengkih
4 biji buah pelaga
Sesudu teh lada hitam ditumbuk

Bahan lain :
2 keping ikan merah
3 cawan air
Garam
Sedikit daun bawang dan daun sup yang dihiris

Cara memasak:

Dengan api sederhana, panaskan minyak masak dan tumis bahan tumisan sehingga harum dan kekuningan. Masukkan air dan biarkan mendidih. Setelah mendidih, masukkan ikkn dan biarkan mendidih seketika. Perasakan dengan garam. Masukkan hirisan daun bawang dan daun sup. Ikan tidak perlu dimasakan terlalu lama. Jika tidak isinya akan terasa kering tetapi jangan pula tidak sempurna masaknya. Enak dihidangkan dengan nasi panas. Selamat mencuba!
posted from Bloggeroid

9 ulasan:

  1. saya punsuka sup ikan merah, sedap, tapi resepinya lain sikit, ada campur sawi

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah!lagila senang camtu...msk sup ikan dgn nasi terus boleh makan..xyah msk sayur dah heheh

      Padam
  2. Kat rumah saya ada dua orang ibu berpantang.. Suami saya tukang membelanya.. Hehehe.. selalu dia masak ikan haruan je.. Nanti suruh dia masak ni pulak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. cubalah...xdela boring lauk yg sama tiap hari kan? hehe

      Padam
  3. Saya dah lama cari resepi ni...tp takut nak buat takut ada bau hanyir ikan...lepas ni nk try guna resepi ni..tq!

    Oh lupa...salam perkenalan..jemput singgah blog saya..

    http://mysweetyzara.blogspot.com

    BalasPadam
  4. wow.....yupyupyyyyyyyuuuuuuuuuuuupppp.....sedap yer.....nk cube....hek4...

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...