adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Sabtu, 28 Februari 2015

Masala Vadai



Bosanlah hari-hari cerita pasal perjalanan di Mesir. Itupun ceritanya masih berbaki lagi. Setelah seminggu kembali semula di tanah air, pagi ini baru boleh memasak untuk keluarga bersungguh sedikit. Sudah lama berhajat nak cuba-cuba masak Masala Vadai, semalam baru ada kesungguhan. Kebetulan stok kacang dhal memang ada sedikit di pantri dapur.

Masala Vadai adalah sejenis makanan berasaskan kacang dhal yang digoreng yang biasa bagi penduduk Sri Lanka dan Selatan India. Makanan ini mudah didapati Malaysia di semua restoran mamak. Setelah mencuba buat pertama kali, memang senang nak menyediakan makanan ini. Lepas ni bolehlah cuba lagi.



Bahan-bahan:
1 1/2 cawan kacang dhal, direndam semalaman
2 ulas bawang kecil, didadu
2 ulas bawang putih, dicincang halus
1/2 sudu besar cili kisar
Setangkai daun kari, dihiris kasar
Garam dan lada sulah secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara:
Toskan kacang dhal yang di rendam. Kemudian, kisar kacang dengan pengisar kering sehingga hampir 3/4 dari kacang hancur menghasilkan pes. Pastikan masih ada kacang yang masih berbiji-biji. Adunkan semula bahan sehingga sebati dan bentukkan seperti patty berdiameter kira-kira 1 inci. Dengan satu adunan ini, 8 ketul masala vadai dapat dihasilkan. Goreng dengan api sederhana. Goreng 2 - 3 ketul setiap kali bagi memastikan suhu minyak tidak turun mendadak yang boleh menyebabkan vadai hancur. Angkat dan toskan apabila vadai sudah kuning keemasan. Hidangkan.
posted from Bloggeroid

2 ulasan:

  1. tahniah ya...

    http://www.mialiana.com/2015/02/pemenang-bertuah-url-blog-13.html

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...