adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Ahad, 1 Mac 2015

Nutella Star Braided Bread

Beberapa hari lepas saya ada ternampak satu video membuat roti dengan lapisan Nutella yang sangat menarik. Pagi semalam sempat saya menguli roti dengan resepi sendiri menggunakan teknik yang sama. Bukan saja menarik dipandang, malah sedap pula dimakan. Siapa yang tak suka Nutella rugi besarlah.



Inilah roti dengan resepi saya sendiri.

Bahan-bahan:
Nutella
3 1/2 cawan tepung gandum
2 sudu besar mentega
Satu paket mauripan
3 sudu besar gula
3 sudu besar susu pekat
1 sudu teh garam
2 biji kuning telur (simpan telur putih)
1 cawan air suam (mungkin lebih atau kurang digunakan untuk menguli)

Cara-cara:
Adunkan semua bahan kecuali air hingga sebati. Setelah sebati, masukkan air sedikit demi sedikit sambil menguli sehingga adunan lembut tidak lembik. Tutup bekas aduna dan letak tempat besuhu panas. Biarkan dalam lebih kurang 40 minit atau sehingga adunan berganda. Sementara itu, panaskan ketuhar pada suhu 150°C. Bahagikan adunan kepada 4 bahagian seperti mana video. Canai setiap lapisan kira-kira dalam ketebalan 0.5 cm dan terap dengan pinggan bulat. Letakkan di atas kertas minyak. Lapiskan setiap lapisan dengan Nutella lebih kurang 2 sudu besar. Siapkan lapisan dan bentukan seperti ditunjukkan video. Setelah siap, sapu dengan putih telur. Bakar roti pada suhu 150°C untuk tempoh 15 minit. Kemudian sambung bakar dalam tempoh 20 hingga 30 minit pada suhu 180°C atau sehingga bahagian atas roti sedikit perang.





Lepas dibakar, inilah rupanya.



Inilah rupa didalam roti, sedap. Cubalah.


posted from Bloggeroid

2 ulasan:

  1. pagi ni terjumpa resepi yang menarik semuanya..ishhh rasa tergoda ni.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cubalah, saya buat pagi sabtu, petang ahad masih gebu. Tak terhabis dalam satu hari sebab roti naik gebu dan elok, makan satu potong dah kenyang. Itupun asyik mengulang makan.

      Padam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...