adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Isnin, 3 Jun 2013

Resepi Berpantang : Sup Dua Lobak Bersuun



Saya jarang makan lobak putih. Satu, kerana suami saya tak makan lobak putih dan keduanya sebab saya lebih suka sayur berdaun hijau. Disebabkan sekarang saya berpantang dan menyusukan anak, maka saya pun sediakan sup ringkas ini. Lobak putih, lobak merah dan ubi bit dikatakan mempunyai keupayaan untuk meningkatkan pengeluaran susu berdasarkan kepada MOBI Motherhood International, sebuah organisasi sokongan penyusuan ibu. Lobak putih juga dikatakan mampu memperbaiki sistem penghadaman dan melawaskan kencing. Resepi sup lobak putih cara saya adalah seperti di bawah.

Bahan-bahan:
2 inci lobak putih dihiris
1 inci lobak merah dihiris
Seulas bawang merah dihiris
Seulas bawang putih dihiris
Hirisan cili merah
Sedikit ikan bilis dicincang kasar
Sedikit suun dan fucuk - direndam sehingga lembut
Garam
Lada sulah
Air
Minyak masak

Cara memasak :
Panaskan minyak masak dan tumis bawang merah, ikan bilis, bawang putih dan cili merah sehingga keperangan. Masukkan air dan masukkan lobak merah serta lobak putih. Biarkan merenih dan masukkan suun dan fucuk. Biarkan merenih seketika dan perasakan dengan lada sulah dan garam. Hidangkan.

Selamat mencuba. Berdasarkan pengalaman saya, pembuangan air besar juga menjadi mudah selepas memakan sup lobak ini. Tapi bergantung kepada penerimaan tubuh individu juga kot.
posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...