adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Rabu, 3 Julai 2013

Kebun Sejemput - Julai 2013


Di atas adalah gambar lama belakang rumah saya 4 minggu lalu. Lalang yang meninggi mengundang kehadiran "Abangla" saban hari mengetuk pintu rumah menawarkan perkhidmatan memotong rumput dengan kadar RM10. Sengaja saya biarkan lalang meninggi kerana saya ingin kerjakan sendiri untuk mengeluarkan peluh selepas tamat berpantang. Lagipun saya punya ruang masa untuk lakukan sendiri. Dua minggu pertama saya mulakan dengan mencabut semua lalang dan rumpai dan dilonggokkan ke satu tempat untuk mengering. Saya juga mula menyemai beberapa tanaman dalam tempoh itu. Setelah lapang sebahagian, saya mula menyediakan batas besar dan batas panjang. Rumpai dan lalang kering dijadikan penutup batas besar untuk melindungi tanah dari kekeringan dan terganggu struktur akibat siraman air.

Batas besar itu adalah sebesar 25 kaki persegi memuatkan 6 pokok jagung, sepokok labu fajar manis, 2 pokok tomato bulat, sepokok tomato ceri dan sepokok selasih Thai. Ruang kosong yang tinggal akan ditanam kacang panjang dan beberapa sayuran berdaun yang masih diperingkat semaian. Batas panjang akan memuatkan kobis yang baru berusia 2 minggu. Pagi tadi saya mula sediakan batas untuk cili merah, capsicum kuning dan merah. Kerja-kerja menyediakan batas ini perlu disegerakan sebelum Ramadhan minggu depan. Semoga membuahkan hasil. Inilah rupa laman belakang pada hari ini.


posted from Bloggeroid

7 ulasan:

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...