adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Ahad, 7 Julai 2013

Kobis atau Kailan?


Hujung minggu lalu, kami sekeluarga pulang ke kampung setelah hampir 2 bulan di Putrajaya sejak saya bersalin. Tiba di rumah, saya lihat batas sayur di tepi rumah orang tua saya sudah mula "didiami" beberapa anak pokok. Dari jauh, kelihatan seperti kobis dek kerana pokoknya yang renek dan daun hampir kudup. Seolah-olah akan membentuk jantung. Dikalangannya ditanam beberapa pokok cili. Mengikut ayah saya, benih yang ditanam adalah kailan. Namun, apabila diajukan soalan kenapa daunnya seperti kudup kobis, ayah saya mula ragu. Kailan ke kobis? Kita lihat ajelah nanti, ujar ayah saya. Daunnya hampir sebesar tapak tangan saya. Umurnya mungkin kira-kira sebulan ke dua bulan. Pokoknya renek tidak sampai sejengkal. Agaknya sayur apa ya?


posted from Bloggeroid

4 ulasan:

  1. Nampak macam kubis ja coz kailan tu daunnya macam kerinting sikit.

    BalasPadam
  2. kalau tgk kudupnya nampak cam kobis kecik gitu...

    BalasPadam
  3. Kobis n kailan adalah adik beradik..spesis yang sama...jika tanam kobis di tanah rendah, pokoknye akan menjadi seperti kailan...nampak macam dalam gambar macam pokok kobis je..

    BalasPadam
  4. saya pun rasa kobis tapi mungkin dari varieti yang kecil, lagipun kailan dan kobis dari keluarga yang sama.

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...