adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Selasa, 23 Julai 2013

Labu dan Jagung Manis - 5 Minggu


Labu dan jagung manis ini sama usia kerana disemai pada hari yang sama. 6 pokok jagung manis ini seusia namun kadar pertumbuhannya berbeza. Tak pasti apa penyebabnya. Labu yang ditanam ini adalah dari jenis labu fajar manis. Pertumbuhan agak lambat pada awalnya namun sejak seminggu lalu semakin baik. Mungkin pokok sedang menyesuaikan diri dengan keadaan panas sejak dipindahkan ke batas ini. Alhamdulillah labu fajar manis ini sihat dan kuat namun sesekali kelihatan kehadiran kumbang menyantap daunnya. Saya tak ada masalah dengan kumbang, cuma kalau daun mengalami masalah kulat agak risau juga dibuatnya. Mungkin dalam dua atau tiga minggu muncullah bunga pertamanya. Nampaknya saya kena mula mengkaji kaedah mendebungakan bunganya nanti. Hari ini saya telah letakkan baja tinja ayam pada tanaman jagung dan labu saya. Semoga tanaman saya hidup subur.


posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...