adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Selasa, 9 Julai 2013

Mujurlah Selamat..




Dua gambar di atas itu adalah anak-anak pokok tomato dan selasih saya yang memang layu habis. Tiba saja di rumah petang semalam sejak 5 hari di kampung, berdebar saya melihatkan keadaannya. Semaian labu dan cili masih teguh walaupun tanahnya kering. Begitu juga kobis. Semaian bendi emas mati satu manakala satu lagi masih hidup. Cepat-cepat saya rendamkan seluruh pasu ke dalam besen berisi air yang banyak. Saya rendam sehingga tanahnya betul-betul basah dan biarkan sehingga pagi ini. Tempoh rendaman adalah kira-kira 17 - 18 jam. Alhamdulillah, pagi ini segar belaka. Cuma ada sepokok dua semaian tomato yang memang kurang baik perkembangannya mati kekeringan. Mujurlah beberapa anak jagung, tomato, selasih dan labi di batas masih sihat sejahtera. Semalam pun batas telah disiram. Pagi ini juga yang di batas kelihatan baik. Hajatnya nak membaja hari ni.


posted from Bloggeroid

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum wani,

    Nasib baik la selamat semaian wanie,saya ni pun tgh kerisauan kalo nk tinggalkan pokok2 balik kampung beraya nanti. takut mati kekeringan je. :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah delima saya juga... bimbang mati. setakat 3 - 4 hari boleh bertahan lagi... kalau 10 hari tak tahulah macam mana

      Padam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...