adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Jumaat, 21 November 2014

Anak Benih Labu Saya


Dalam minggu yang sama saya campak biji benih timun tua ke dalam tong kompos saya, saya ada juga campak biji labu ke dalamnya. Seperti biasa, selepas seminggu ada anak benih labu akan keluar. Biasanya saya akan buang sahaja anak benihnya kerana malas hendak menjaganya. Tapi kali ini saya pindahkan empat anak benih paling sihat ke dalam pasu besar. Siap pancang saya sediakan. Hajat di hati hendak cuba ajar labu memancang pancang. Entah teguh atau tidak pancang saya nanti menahan berat pokok dan buahnya.
Pasu labu dan timun tua
Minggu kedua

Minggu ini, anak labu saya sudah berumur empat minggu. Berdasarkan pengalaman lalu, labu saya mula mengeluarkan bunga jantan pada umur lapan minggu. Pada waktu itu, saya tanam labu terus di atas tanah. Sepanjang hayatnya, hanya sekali sahaja ia mengeluarkan bunga betina. Setelah beberapa bulan menunggu bunga betina, akhirnya saya putus asa dan musnahkan saja pokok labu saya. Sedih betul rasanya. Tapi, inilah namanya dugaan berkebun. 
Minggu keempat
Minggu keempat
Setelah empat minggu, anak pokok labu saya ini sudah setinggi hampir satu kaki dan tinggal hanya tiga sahaja dalam satu pasu. Seperti pokok timun tua saya, saya berhajat hendak simpan dua anak pokok saja. Setiap hari disiram waktu pagi sementara petang hujan akan turun. Seluruh dasar pokok disungkup dengan daun-daun kering yang tebal supaya air dalam tanah tidak cepat tersejat. Hujung minggu ini akan dibaja. Kalau berjaya berbuah, untunglah saya. Benih datang dari labu dibeli dari pasar tumbuh menjadi pokok dan berbuah. Modal yang digunakan hanya untuk baja sahaja. Medium tanaman pula adalah tanah-tanah dari pasu lama yang di baik pulih dengan campuran kompos dan baja tinja ayam. Pasu pula guna pasu sedia ada di rumah. Harapnya kuatlah semangat nak menjaga pokok labu saya ini.



posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...