adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Jumaat, 7 November 2014

Buat Header Blog Dengan PowerPoint

Kadang-kadang bila bosan teringin nak tukar header blog. Tapi masalahnya komputer yang ada tidaklah secanggih mana. Perisian yang ada pun asas sahaja. Kita ni bukanlah pandai sangat nak faham jargon Internet sehinggalah pada suatu hari ‘terjadi’ bijak pandailah pula. Timbul idea nak buat header blog menggunakan perisian Microsoft PowerPoint.

Langkah 1, 2 dan 3 :


Buka fail baru dalam PowerPoint. Setkan saiz yang bersesuaian dengan saiz header. Klik tab ‘Design’. Pilih ‘Page Setup’ dan tentukan saiz header. Saiz header bergantung pada saiz skrin komputer anda. Untuk komputer saya, saiz yang sepadan adalah 32 cm x 5 cm.

Setelah disetkan, ada boleh menghias header anda dengan memasukkan gambar, bentuk tulisan yang cantik dan pelbagai lagi mengikut daya kreativiti anda.

Langkah 4:


Simpan fail anda dalam bentuk JPEG.

Langkah 5 dan 6:


Dalam dashboard blog, klik ‘Layout’ dan kemudian klik ‘Edit’ pada bahagian pengatas/header.

Langkah 7 dan 8:


Klik ‘Choose File’ dan pilih fail JPEG yang anda simpan sebentar tadi. Pilih pilihan kedua untuk memastikan fail JPEG anda sahaja yang menjadi header.

Langkah 9 dan 10:


Klik ‘Save’ dan ‘Preview’. Jangan bimbang sekiranya header terlalu pendek atau terlalu panjang. Ulang semula langkah pertama untuk setkan saiz header. Mungkin perlu beberapa kali percubaan. Tapi inilah cara paling mudah dan murah tanpa perlu install perisian baru yang lebih kompleks penggunaannya.


Setelah berpuas hati, hayatilah hasil kerja anda pagi, petang, siang dan malam. Selamat mencuba!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...