adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Selasa, 25 November 2014

Pendidikan VS Propaganda

Minggu lalu saya berkesempatan mengikuti satu sesi bengkel yang mana pengisian satu slot bengkel tersebut begitu menarik perhatian saya. Antara pengisiannya adalah bagaimana untuk mendidik bukannya mengarah atau dalam kata lain membezakan pendidikan dan propaganda. Pendidikan adalah satu proses memberi pemahaman terhadap sesuatu perkara dengan memberikan pengetahuan seterusnya membentuk sikap dan kemahiran dalam membuat keputusan. Ia merupakan satu proses pembelajaran yang membolehkan penemuan baru dan memerlukan pemahaman yang mendalam. Propaganda atau kempen pula adalah cara atau tindakan utk menghebahkan penerangan melalui dorongan untuk satu perkara dilaksanakan atau hebahan untuk sesuatu doktrin atau fahaman. 

Saya bagi contoh-contoh bagaimana membeza poster pendidikan dan poster kempen. 

Contoh 1: Poster pendidikan. Poster pendidikan memberikan maklumat dan penerangan tentang akibat dan sebab perkara itu dilakukan. Contohnya poster mengenai kebaikan merancang menu harian keluarga ini. Ia menerangkan kebaikan merancang menu harian keluarga bagi menggalakkan keluarga makan makanan yang disediakan di rumah. Poster ini sama sekali tidak mengandungi unsur-unsur arahan di mana setiap individu sendiri memilih untuk mengikuti atau tidak saranan untuk makan makanan yang disediakan di rumah. Ia memberikan informasi namun terpulang kepada penerima informasi untuk menerima saranan tersebut atau tidak.

Googled

Contoh poster pendidikan.

Googled

Contoh 2: Poster kempen. Poster kempen biasanya tidak mengandungi informasi atau mengandungi informasi yang sedikit. Ia lebih berbentuk mendorong seseorang individu untuk melakukan sesuatu. Contohnya seperti poster kempen penggunaan beg plastik ini. Poster ini tidak memaparkan informasi sebab dan akibat kepada perbuatan mengurangkan penggunaan beg plastik dan menggunakan beg plastik kitar semula. 

Googled

Contoh poster kempen.

Googled
Kedua-dua medium ini tidak salah untuk digunakan tetapi kadangkala disalahgunakan untuk menyampaikan informasi yang mengelirukan atau menanam fahaman yang salah. Pendidikan adalah satu proses yang mengambil masa yang lama untuk mendapatkan kesannya namun ia murah untuk dilaksanakan. Propaganda pula memberi kesan yang cepat kerana manusia terus menerima saranan manakala pendidikan memerlukan kefahaman yang mendalam.

Akhir kata, sukacita saya maklumkan bahawa catatan saya ini bukanlah catatan akademik yang boleh digunakan sebagai rujukan ilmiah. Saya cuma ingin menyampaikan informasi dan bukannya berhasrat untuk menyampaikan doktrin. Semoga perkongsian ilmu yang saya dapat dari bengkel tersebut dapat membuka minda kita bersama.

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...