adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Isnin, 3 November 2014

Pokok Ati-Ati (Coleus) Pertama Saya



Pokok ati-ati ini saya dapat dari rumah mertua saya. Saya ambil benih dengan mematahkan pucuknya kira-kira sejengkal. Sampai saja di rumah, segera saya rendamkan di dalam air pangkalnya. Setiap hari airnya ditukar ganti. Setelah hampir seminggu tiada tanda akar akan muncul. Pangkalnya pula hampir lembik. Segera saya cucukkan ke atas tanah di bawah lindungan. Kawasan tanah semaian itu menerima pancaran matahari pagi. Hampir dua minggu ia di sana bersama-sama keratan ati-ati yang lain. Ada dua warna. Yang ini dan satu lagi ungu gelap warnanya. Ati-ati berdaun gelap itu masih terlalu kecil. Kira-kira lebih sedikit dari satu inci. Itu sahaja yang sempat diselamatkan kerana pangkalnya lembik tak dapat diselamatkan. 

Ati-ati berdaun hijau merah ini ada dua anak pokok kecil yang berjaya hidup dalam kotak semaian. Hujung minggu lalu sempat dialihkan ke pasu. Setelah dialihkan ke dalam pasu, ati-ati diletakkan di kawasan yang kena cahaya matahari dari pagi hingga lewat tengah hari. Harapnya warna merah daun lebih menyerlah kerana ati-ati sukakan cahaya matahari.

Dari http://thepuregardener.blogspot.com/2010/03/miniature-topiaries-are-here.html
Hajat di hati hendak membentuk ati-ati ini menjadi topiari. Melalui pembacaan saya, pokok ati-ati yang tumbuh menegak diperlukan untuk membentuk topiari. Anak pokok dibiarkan hidup tumbuh menegak sehingga mencapai ketinggian yang diingini. Cantas semua pertumbuhan dahan di bahagian tepi pokok. Setelah mencapai ketinggian yang sesuai, pangkas pucuk pokok bagi menggalakkan pertumbuhan dahan baru. Buang pucuk-pucuk baru setiap kali keluar dahan baru untuk menjadikan hujung pokok lebih “bushy”. Saya harap saya berjaya.

Rujukan:
  1. How to make a coleus topiary
  2. How to Make a Coleus Topiary


posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...