adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Isnin, 28 September 2015

Cerita Plot No. 1

Minggu ni saya nak mulakan dengan cerita tentang plot no. 1 saya. Plot ni sebelum ini ditanam dengan jagung manis. Sekarang jagung manis ini dah di penghujung hayat. Salah satu pokoknya dah kuning bersama setongkol jagung. Tongkol jagung yang ada adalah yang kedua. Ada setongkol jagung lagi yang masih ada tapi penuh dengan hama. Hujung minggu ini semua pokok jagung ini akan dicabut untuk memberi laluan kepada tanaman baru. Asalnya plot ini penuh dengan sungkupan. Tapi saya alihkan semua sungkupan dan buang semua rumpai yang tumbuh termasuk pokok semalu yang bermaharajalela sampai hampir dua kaki menjalar. Nampak terang sikit plot ini.


Dalam plot ini asalnya ada pokok timun juga tapi habis dimakan kumbang. Saya semai selasih Thai untuk elakkan kumbang tapi sayang terlambat. Timun akhirnya mati.


Hampir dua bulan lepas, ada belajar tentang tumbuhan di sekolah tadikanya. Jadi, anak-anak telah belajar menyemai sawi dan jaga sampai tumbuh. Penuh sepasu kecil anak-anak sawi bila dia bawa pulang seminggu kemudian. Setelah seminggu di rumah, barulah saya pindahkan ke plot ini.


Asalnya pertumbuhan sawi ini sangatlah perlahan walaupun dibaja setiap minggu. Mungkin sebab bersaing dengan rumpai-rumpai yang ada sama-sama tumbuh dalam plot ini. Daunnya juga banyak yang rompong dimakan siput. Bila dialihkan sungkupan, banyak betul siput yang bersembunyi. Itulah ragamnya bila ada sungkupan daun kering, siput suka menyorok di bawah sungkupan sebab sejuk.


Semalam petang sempatlah saya jenguk kebun sejemput belakang rumah. Terkejut saya. Cepat juga sawi ini membesar walaupun tanpa jagaan dalam tempoh enam hari ditinggalkan. Risau juga takut mati kekeringan sebab tak ada sungkupan dan tidak disiram. Mungkin ada hari yang hujan. Minggu lepas juga ada saya siram dengan air basuhan beras dan ikan. Berbaloi-baloi rasanya walaupun tak semua dapat hidup ke tahap ini. Kalau tuai hujung minggu ni mungkin dapat dalam semangkuk sawi goreng. Tak sabarnya!!


3 ulasan:

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...