adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Selasa, 22 September 2015

Tuaian Minggu Lepas

Tak ada apa yang menarik nak dikongsi minggu ini sebab terlalu sibuk yang teramat dengan kerja di pejabat. Tambahan pula minggu ni hanya dua hari sahaja bekerja. Rabu dan Jumaat cuti sempena sambutan Aidiladha pada Khamisnya. Hari ini Cuma nak kongsi gambar hasil tuaian minggu lepas sahaja.


Saya tuai tongkol jagung saya yang kedua beberapa hari lalu. Tongkol sedikit kecil tapi isinya hampir penuh. Tanda pendebungaan hampir berjaya tapi isinya sedikit pucat berbanding tuaian yang pertama. Saya tak dapat nak ceritakan bagaimana rasanya sebab sejurus selepas dituai, saya gril jagung tersebut. Saya persembahkan kat suami saya (chewah...persembahkan kunun). Sekali di pi makan semua sekali. Kita ni tengokla terkebil-kebil. Tak apalah. Saya makan yang pertama dulu pun tak tinggal kat dia pun.


Sabtu lepas pula saya teringin sangat nak makan ulam cicah budu. Jadi saya pun tuailah pucuk ubi kayu, pucuk selasih Thai dan cili padi Thai untuk buat ramuan cicah budu dan ulamnya sekali. Alang-alang petik daun selasih Thai tu dapatlah merimbunkannya nanti. Saya juga gali sikit kunyit yang ada dan ambil sebatang dua serai buat masak lemak cili padi labu sama ikan talang kering. Masak labu dari pasar saja sebab yang sendiri tanam belum berbuah lagi. Ikan selar kuning digoreng garing berbumbukan kunyit hidup. Memang naik selera lah makan tengah hari tu selari dengan kenaikan badan.


Bila dah banyak tuaian dapat makan ni makin teruja lagi nak menanam macam-macam.

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...