adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Khamis, 3 September 2015

Perkembangan Jagung - Minggu 11

Hujung minggu baru ini tak ada apa yang dilakukan di  kebun yang sejemput sebab kami semua pulang ke kampung mengambil kesempatan cuti hujung minggu yang lama. Hari Isnin baru-baru ini barulah dapat menjenguk kebun dan semuanya kelihatan baik dengan tanda-tanda ada hujan sehari dua sementara peninggalan kami. Nampaknya tongkol jagung tunggal yang ada sudah kelihatan semakin gelap rerambutnya. Semalam bila saya kopek sedikit kulitnya untuk tengok isinya, air yang keluar jernih. Mungkin sehari dua lagi bila rerambut dah bertukar gelap dan isinya mengeluarkan jus seumpama susu, jagung dah sesuai untuk dituai. Hati masih berdebar untuk lihat sama ada isi jagungnya elok tersusun atau rongak di sana sini.


Dalam pada itu, pokok jagung sama juga menunjukkan tanda akan mengeluarkan ketiak jagung yang kedua. Biasanya sepokok jagung akan keluar satu atau dua ketiak jagung. Nampaknya subur benar pokok yang satu ini sampai dapat mengeluarkan jagung sampai dua tongkol.


Satu lagi pokok jagung yang keluarkan bunga jantan minggu lepas juga dah keluarkan ketiak jagungnya. Dua lagi pokok jagung juga telah keluarkan bunga jantannya dalam hujung minggu lalu dan kelmarin. Mungkin minggu depan akan keluar lagi sekurang-kurangnya lagi dua tongkol jagung. Nampak gayanya jagung akan dituai setiap minggu. 


Teruja betul saya dengan hasil tanaman jagung saya buat pertama kalinya dapat merasa tuaian. Mungkin selepas ini akan cuba tanam lagi sampai puas hati. Semalam saya ada membaja plot jagung ini. Biasanya saya akan baja setiap dua minggu. Bila pokok-pokok dan mula keluarkan buah, saya akan kerapkan membaja seminggu sekali dan akan pastikan batas disiram dua kali sehari untuk elakkan pokok stress dalam cuaca panas. Ini juga untuk pastikan hasil tuaian berkualiti.


Agaknya macam mana saya nak masak tuaian jagung sulung saya ini ya?

3 ulasan:

  1. Rajinnya wanie menanam ye...
    Tengok tu dah keluar hasilnya..
    Ini lah berbudi pada tanah , tak menghampakan ..

    BalasPadam
  2. tu dah tak lama nak blh tuai...puas mkn hasil tananam sendiri...tahniah wanie

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...