adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Isnin, 14 September 2015

Perkembangan Plot No. 2

Hujung minggu baru-baru ni kami dok diam-diam dalam rumah je. Jerebu makin lama makin teruk sampai dalam rumah pun Nampak kelabu asap je. Walaupun jerebu, encik suami masih kena keluar rumah ke padang untuk bersukan sempena sukan jabatan. Saya pula memang tak betah nak duduk dalam rumah seharian. Jadi petang Sabtu kelmarin saya kemaskan ruang laman depan rumah. Pokok pandan yang besar tu dah dicabut. Saya semai dua anak pokok untuk ditanam di belakang rumah. Nanti saya tunjuk besar mana rumpun pandan tu. Nampak kemas dan terang sikit laman depan tu.

Petang Ahad pula saya jenguk sikit laman belakang rumah. Nampaknya anak-anak pokok yang disemai minggu lepas sihat sejahtera. Pucuk-pucuk baru elok nampaknya termasuk pokok mulberi. Kalau ada pucuk baru tu maksudnya akar yang di dalam tanah tu pun dah muncul yang baru. Oleh itu, saya baja semua tanaman di laman belakang.


Inilah rupanya Plot No. 2 saya sekarang. Sisa rumput dah kering jadi jelas sikit Nampak anak-anak pokoknya. Pokok labu manis semakin panjang menjalar dan pokok timun juga sama tapi sedikit perlahan. Selasih Thai makin rimbun lepas saya buang pucuknya. Tomato dan cili juga sihat tanpa ada serangan kulat atau bena.

Anak-anak pokok di plot ini sekarang semua sedang berbunga kecuali selasih Thai. Selasih Thai hanya berbunga bila pokoknya kurang air jadi berbunga adalah salah satu caranya nak keluarkan benih. Ini adalah cara selasih dan herba-herba lain teruskan survival benihnya. Oleh kerana disiram setiap hari, maka masih belum ada bunga keluar. Mungkin bila dan tua sikit akan keluar bunganya.

Pokok tomato juga dah berbunga walaupun baru sekaki tingginya. Pokok yang ditanam dari “sucker” ini dah matang sebab itu berbunga cepat. Kalau ditanam dari benih, saya pasti belum masa untuk bunganya keluar. Pokok cili merah saya pun dah berbunga. Anak-anak cili padi ada sepokok dah berbunga manakala yang dua lagi sudah ada tanda nak berbunga.



Timun ini pula memang sejak dari mula tanam dah keluar bunganya tapi sehingga hari ini hanya bunga jantan yang keluar. Masih belum ada bunga betina yang keluar. Saya tak berhasrat nak letakkan pancang untuk timun saya ini sebab katanya kalau tak diletakkan pancang, hasil akan lebih sedikit. Pokok labu pun dah mula keluarkan tanda berbunga. Kalau diteliti, mungkin bunga jantan sahaja yang akan keluar dalam seminggu. Bunga betina macam belum nak muncul. Dulu saya pernah buang pokok labu saya sebab jemu menunggu bunga betina tak keluar-keluar. Kali ini saya nak tunggu lebih lama sedikit.



ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...