adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Isnin, 7 September 2015

Jagung Manis Dah Dituai

Penantian saya untuk menuai jagung pertama akhirnya berakhir. Setelah mendapati jus yang keluar dari jagung kelihatan putih, saya pun tuai jagung tunggal saya. Rambutnya juga dah gelap sepenuhnya. Kelihatan beberapa ekor semut keluar masuk dari bahagian yang saya dah selak beberapa hari lalu.


Apabila dikupas sahaja kulitnya, terserlahlah biji-biji jagung yang gebu. Baunya manis. Walaupun rongak di sana sini, saya sudah cukup puas hati. Bilangan biji jagung yang menjadi lebih banyak dari bahagian yang rongak. Rongak terjadi disebabkan kurang pendebungan kerana hanya sepokok sahaja yang berbuah dan berbunga jantan. Itupun saya debungakan secara manual hampir setiap hari. Batasnya disiram setiap hari dan dibaja setiap minggu sejak putik jagung keluar.


Sekarang ada tiga putik jagung keluar tapi tempoh matangnya mungkin tak sama. Satu tongkol dari pokok yang sama manakala lagi dua tongol dari dua pokok yang berlainan. Sepokok lagi baru keluarkan bunga jantan dan mungkin putik jagungnya keluar lewat minggu ini sebab bunga jantannya masih hijau.


Saya hanya grilkan sahaja jagung saya yang setongkol itu tanpa sebarang perasa. Ini supaya saya dapat merasai rasa sebenarnya jagung segar. Hasilnya sangat memuaskan hati. Rasanya manis dan lemak. Tambah puas hati sebab ianya dating dari kebun sendiri. 


Siap digril, Ahmad minta makan bersama. Digigitnya sekali dua kemudian ibu habiskan sebab katanya tak mahu lagi. Tapi bila ibu habiskan marah ibu pula. Lain kali ibu tanam jagung lagi dengan lebih banyak


4 ulasan:

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...