adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Jumaat, 11 September 2015

Kesian Pokok Tomato Saya

Kesian pokok tomato saya ni. Pokok ni ditanam menggunakan potongan saka. Awal pertumbuhannya memang sihat sejahtera tapi kemudiannya sedikit terabai sehingga kulat putih tumbuh di batangnya. Sebelum ini daunnya memang gemuk setiap kali dibaja. Saya kini sedang berusaha menumpukan usaha kebun hanya di plot belakang rumah sahaja. Di laman depan ini akan letak bunga hiasan saja. Jadi ini akan jadi pokok tomato terakhir laman depan.


Disebabkan keadaan pokok yang tidak elok, bunganya banyak gugur dan menjadi pun kecil sangat dan tanpa disedari dah bertukar merah. Besar hujung kelingking pun tak sampai.


Daunnya dan mengerekot dan kering. Ada banyak juga yang saya dah buang. Saya juga pernah cuci batangnya dari serangan tapi bertahan seminggu sahaja namun datang semula penyakitnya. 


Potongan “sucker”nya juga ada saya semai dan elok menjadi dan dahpun dipindahkan ke Plot 2 di belakang rumah. Pucuknya pernah kering tapi saya potong. Apabila dipotong, elok aja “sucker” ini tumbuh membesar.


Sekarang “sucker” ini  dah berbunga. Harapnya menjadi buah pengakhirannya. 


1 ulasan:

  1. salam wanie, pokok tomato saya pun penah jadi macam ni..mmg kesian...

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...