adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Sabtu, 17 Oktober 2015

Cara Menyemai Halia & Kunyit

Selalu juga saya dengar orang bertanya macam nak semai kunyit atau halia. Ada juga yang beli di pasar seketul besar kemudian dikambus semuanya sekali. Memang betul-betul membazir kerana yang perlu ditanam hanya bahagian ‘mata’nya sahaja. Bahagian matanya adalah bahagian yang terbonjol-bonjol di bahagian tepi umbi kunyit seperti dalam gambar lama saya ini. Bila dah beli dari pasar tu, kutil siap-siap bahagian tepinya. Cara yang sama juga kalau nak semai halia. 


Benihnya biasanya saya ambil tidak terlalu kecil saiznya. Lebih kurang sebesar kuku ibu jari tangan pun sudah memadai. Sebesar hujung jari kelingking pun insyaAllah boleh bertunas. Kalau dilihat dalam gambar benih yang saya semai bulan lepas ini, benih halia yang di sebelah kanan gambar tu baru dikutil dari halia yang saya beli dari pasar. Kunyit pula dah hampir sebulan disemai cuma nak dialihkan ke pasu lain yang lebih lebar. 



Sebulan berlalu dan kunyit yang dialihkan ke pasu baru makin segar. Halia pun dah bertunas. Saya semai dalam tanah bercampur kompos dan tak pernah disiramkan sejak disemai. Tanahnya sentiasa lembap sebab tanah berkompos menyimpan lembapan. Ada juga hujan turun sehari dua lalu tapi semaian saya ini di bawah teduhan. Hujan mungkin sedikit tempias. 



Halia dan kunyit ambil masa dalam 6 hingga 8 bulan sebelum boleh dituai dan boleh dituai setelah daunnya mulai kering. Daun kunyit pula boleh diambil bila-bila masa untuk dibuat ramuan masakan. Saya elakkan menyiram banyak air untuk elakkan akarnya jadi busuk dan lembik. Siram bila tanahnya sudah kering sahaja dan saya memang tidak gemburkan untuk elakkan akar rosak. Sesekali buang rumpai bila perlu.

Saya lebih suka tanam halia dan kunyit dalam pasu sebab mudah untuk digali bila daunnya mulai kering. Terbalikkan sahaja pasunya dan bersihkan tanah dari akarnya untuk menuai. Saya dah serik gali tanah untuk dapatkan kunyit bila ditanam terus ke tanah. Ibarat tak habis-habis menggali. Itu pun masih ada akar yang tertinggal di medium pasuan. Tapi tak mengapa, akar yang tinggal akan tumbuh tunas yang baru. Sebaiknya, tanam kunyit atau halia dalam pasu yang terlalu dalam tapi bermulut lebar sebab akarnya tidak pergi jauh ke dalam tapi perlu ruang lebih untuk membesarkan akarnya. Kalau ditanam di dalam pasu dalam, maka rugilah ruang dan tanah di dasar pasu.

Harap dapat membantu sesiapa yang mencari cara menyemai halia dan kunyit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...