adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Jumaat, 16 Oktober 2015

Dalam Delima Dek Kerana Delima

Pokok delima yang tumbuh dari biji di rumah saya akan mencapai umur dua tahun dalam tahun depan. Sejak ia berbunga buat kali ketiga bulan Ogos lalu, pokoknya tak habis-habis berbunga membuatkan saya dalam delima dan tertangguh untuk mengalihkannya ke laman belakang. Saya berharap pokoknya punya lebih ruang untuk membesar dan lebih selamat untuk anak-anak jika ia ditanam di belakang rumah. Jika masih terus di laman depan, bimbang ada yang menjadi masa tertusuk duri di batangnya. Pokok delima saya kini dah hampir setinggi saya walaupun ditanam di dalam pasu bersaiz lebih kurang sekaki.


Bunganya yang berwarna oren terang bersilih ganti tumbuh pada pokoknya tapi sebiji buah pun masih belum lekat. Katanya bunga delima perlu agen pendebungaan untuk berbuah. Saya ada juga lakukan pendebungaan manual dengan menggunakan berus tapi nampaknya belum berjaya. Barangkali tekniknya tidak betul. Setakat hari ini ada enam kuntum bunga delima sedang kembang mekar.



Kalau dialihkan ke laman belakang, ada banyak serangga yang terbang dek kerana kehadiran bunga-bunga rumpai yang pelbagai. Bunga-bunga rumpai yang tumbuh kalau diamati cantik sangat rupa kejadiannya. Halus sungguh perinciannya atas kejadian kekuasaan Allah yang manusia sering kali lupa untuk menghargai.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...