adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Jumaat, 2 Oktober 2015

Cerita Plot No. 2 Lagi

Tak ada apa yang menarik nak dikongsi minggu ini kerana masih belum ada tanaman baru yang disemai. Cuma hari ini nak kongsi perkembangan tanaman di plot no. 2 yang masih sihat tapi belum ada hasil yang dapat dituai. Bunga-bunga cili, labu dan timun bersilih ganti gugur tanpa ada tanda-tanda munculnya bunga betina dari pokok labu dan timun. Bunga cili pula asyik gugur. Rasa menyesal pula buang semua putik-putik bunga yang mahu tumbuh dari rumpun-rumpun selasih Thai. Patut dibiarkan sahaja selasih Thai berbunga buat penarik serangga untuk mendebungakan pokok-pokok cili saya. Dah dibuang baru tersedar.


Setakat ini lingkaran sulur labu makin memanjang dan hampir tiga suku plot dipusingnya. Mungkin saya patut cantas sedikit untuk galakkan tumbuhnya sulur baru. Di setiap balik daun labu ini ada kudup bunga jantan yang muncul. Entah bila mahu keluar bunga betinanya saya pun tak tahu.



Bila dibelek-belek, adalah sebiji cili padi yang menjadi. Pokok cili yang lima batang ini setiap waktu galak berbunga.


Pokok tomato saya pula hampir lompong batangnya dimakan sejenis serangga perosak dan akhirnya patah riuk semalam. Saya cantas bahagian atas pokok yang masih elok dan segera semai di atas plot yang sama. Tanah plot ini agak lembap jadi harapnya bertunaslah. Seminggu sebelum raya sebelum ini ada bunga yang keluar dan saya harap dapat menjadi buah. Pokoknya ketika itu sangat sihat. Tapi sayang, belum masih ada rezeki untuk berbuah. Mujur juga di pangkal pokok ini ada “sucker” yang tumbuh dan masih sihat setakat semalam.


Sambil membersihkan plot no. 2 ini, sempatlah ambil gambar kumbang oren yang sedang berehat-rehat di daun selasih Thai. Kalau tak ada selasih di tanam bersama, pasti habis daun pokok labu dan timun saya dikerjakan.


ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...