adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Isnin, 5 Oktober 2015

Kacang Botor Masih Berbuah

Rupa-rupanya sudah enam bulan saya menanam kacang botor. Sehingga kini sudah beberapa kali menuai tapi masih belum sampai sepuluh kali. Pokoknya agak jarang-jarang berbuah namun bila dibaja makin rimbun berbuah. Selepas kali pertama saya tuai kacang botor, pokoknya tidak berbuah hampir sebulan tapi bunga tidak putus-putus muncul. Saya pun tertanya-tanya kenapa begitu jadinya. Terdetik juga di hati mungkin kerana kurang nutrien jadi bunga mudah luruh.


Jadi, dua minggu sebelum Aidiladha saya baja dan beberapa kali siram dengan air basuhan ikan dan beras. Sejak dari itu, pokok mula berbuah kembali. Sehari sebelum balik ke kampung saya tuai lebih kurang sedozen dan terus dibawa pulang ke kampung. Sampai di rumah mak sudah lewat malam. Maka kacang botor disimpan sahaja di dalam peti sejuk sebelum dibuat ulam esoknya pula.



Setibanya dari kampung, saya lihat banyak daunnya dah menguning mungkin disebabkan kurang air sepanjang ditinggalkan seminggu. Ada juga beberapa pokok bunga hiasan yang habis layu sehinggakan sampai hari ini masih belum segar walaupun disiram setiap hari. Alhamdulillah pokok kacang botor nampak semakin elok sejak disiram setiap hari tapi pokok betik dipangkalnya masih kuning.

Minggu lepas saya tuai beberapa batang kacangnya tapi sudah agak liat jika nak dibuat ulam. Jadi saya simpan dalam bekas kedap udara sebelum dimasukkan ke dalam peti ais. Bila dah dikumpulkan banyak-banyak bolehlah dibuat goreng pecah telur atau masak lemak cili padi. 


Kelmarin jua sudah nampak lagi putik buah yang keluar. Hampir sedozen dari kiraan kasar saya. Esok lusa bolehlah dikutip lagi dibuat ulam.


Agak-agak boleh nampak tak kacang-kacang botor di balik daun dalam gambar berjerebu ni?

4 ulasan:

  1. Seronok dapat tuai hasil tanaman sendiri...kacang botor ni memang tahan lasak....di kampung saya di rumah tok teh...sudah bertahun umur kacang botor yang ditanamnya...

    BalasPadam
  2. Memang best makan kacang botol hasil tanaman sendiri.

    BalasPadam
  3. Cantik kacang botolnya. Mesti sedapkan.

    BalasPadam
  4. Kacang botol antara sayur kesukaan saya. Sedap makan buat ulam.

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...