adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Selasa, 29 Oktober 2013

Donut Lemon Tanpa Telur - Bombe Fritte (Italian Doughnut)



Saya suka makan donut. Namun bukanlah setiap kali makan mesti makan donut gebu yang berjenama. Sesekali mahu juga makan donut biasa-biasa aja. Namun seringkali donut yang dijual di kafeteria menepati citarasa anak tekak. Saya sukakan kelainan dari segi rasa donut. Maka saya pun cubalah resepi Bombe Fritte. Bombe Fritte adalah sejenis donut goreng yang sering disajikan sewaktu musim perayaan orang-orang Itali. Ia mempunyai rasa lemon yang enak. Kali pertama saya buat adalah ketika habis berpantang selepas melahirkan Ahmad. Ahmad sudah berumur dua tahun. Maksudnya sudah dua tahun sehingga saya buat sekali lagi hujung minggu lalu. Rasa lemon donut ini buat saya teringat-ingat. Resepinya mudah seperti di bawah.

Bahan-bahan:

1 cawan susu
5 sudu besar gula
½ sudu teh garam
4 cawan tepung gandum
1 ¼ sudu teh yis
1 sudu teh parutan kulit lemon
1 sudu teh esen vanilla
7 sudu mentega

Cara penyediaan:

Panaskan susu sehingga sedikit suam dan masukkan gula. Kacau sehingga gula larut dan tutup api. Adunkan setengah sukatan susu suam dan yis serta satu sudu tepung. Kacau sebati dan ketepikan sehingga adunan menjadi sedikit berbuih. Sementera itu, larutkan garam ke dalam lebihan susu. Setelah campuran yis telah sedia, masukkan tepung, parutan lemon dan esen vanilla. Adun sebati dan masukkan mentega yang telah lembut. Adun sebati dan ketepikan sehingga adunan menjadi berganda. Uli dan terapkan adunan tersebut. Biarkan seketika hasil terapan sehingga mengembang. Goreng adunan sehingga keperangan. Hidangkan setelah disaluti dengan gula.

Video di bawah ini ada menunjukkan kaedah penyediaan donut lemon ini. Lebihan adunan tu saya tetap terapkan juga tapi sebelum uli semula dibiarkan seketika dalam 10 minit dan terap semula. Saya gunakan penerap bentuk beruang supaya nampak menarik.


Saya hanya gorengkan separuh sahaja untuk dimakan pada petang Ahad itu. Ameer makan 10 ketul! Dia memang penggemar donut sejati. Dia lebih sukakan donut lemon ini tanpa gula. Tambahan pula, donut ini tiada telur jadi tiadalah bau hanyir dari telur. Mungkin rasa semulajadi lemon sudah cukup buatnya. Dari satu adunan boleh dapat kira-kira 50 ketul donut bentuk beruang. Baki yang tidak dimakan digoreng separuh masak dan dibekukan setelah sejuk. Maka dapatlah donut lemon sejuk beku yang boleh dimakan bila-bila masa setelah dipanaskan semula. Sambil menulis inipun masih teringat-ingat rasa donut lemon yang gebu.


1 ulasan:

  1. salam kenalan,,boleh cuba,,tak pnah rasa italian donut,sy follow yer kalau sudi kita exchange link yer..

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...