adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Khamis, 10 Oktober 2013

Makanan Penambah Kualiti dan Kuantiti Susu Ibu

Sudah menjadi kebiasaan ibu-ibu yang menyusukan anak akan cuba mencuba pelbagai jenis makanan yang dapat meningkatkan kualiti dan juga kuantiti susu ibu. Saya juga tidak terlepas. Kali ini saya akan kumpulkan semua maklumat yang saya dapat melalui pembacaan dan pelbagai sumber yang boleh dipercayai mengenai makanan yang boleh menggalakkan pengeluaran susu ibu dan juga yang mampu meningkatkan nilai nutrisi susu ibu. Jenis makanan tersebut disebut sebagai makanan laktogenik. Jenis makanan ini membantu penyusuan dalam pelbagai cara. Makan makanan yang mempunyai nilai kalori yang mencukupi dan punya nilai nutrisi yang tinggi bukan sahaja membantu membekalkan tenaga yang mencukupi bagi ibu yang menyusukan malah membantu dari membekalkan bahan penggalak kepada pengeluaran susu. Bahan-bahan ini membekalkan mineral dan lemak yang seimbang bagi memastikan sel-sel dan saraf ibu berfungsi dengan baik pada tahap yang optima.

Berikut adalah senarai makanan tersebut. Rakan-rakan boleh klik “Ctrl F” dan taip nama makanan yang anda cari. Pencarian rakan-rakan akan menemui nama makanan tersebut jika ianya disenaraikan di dalam artikel ini.

Jintan

Jintan boleh dimakan dalam dua bentuk iaitu bijinya sebagai rempah manakala bebawangnya sebagai sayuran. Bebawangnya boleh dimasak dengan kaedah stim, tumis layur atau rebusan. Biji jintan dikenali sebagai salah satu herba yang dikatakan mampu meningkatkan pengeluaran susu ibu. Selain daripada itu juga, jintan manis berupaya merawat ketidakhadaman dan masalah angin di dalam perut. Ciri-ciri ini juga turut disalurkan kepada bayi melalui penyusuan susu ibu bagi merawat bayi yang mengalami kolik. Jintan manis juga dapat membantu menyelesaikan masalah berkaitan menstrual wanita. Ia juga dipercayai dapat membantu meningkat kadar metabolisma seseorang secara tidak langsung membantu membakar lebih kalori dalam badan seseorang.

Bacaan Lanjut
Lobak merah, bit dan keladi

Ubi berwarna merah ini kaya dengan kandungan beta-carotene di mana ianya diperlukan dalam kuantiti yang lebih banyak sepanjang penyusuan. Biji lobak merah guna digunakan sebagai bahan penambah susu ibu. Sayuran ini mengandungi minyak asli dan juga phytoestrogen, iaitu sejenis bahan seumpama estrogen dari tumbuhan yang mengimbangi kandungan hormon estrogen di dalam badan wanita yang membantu penyusuan. Bit adalah sumber mineral dan zat besi yang baik. Pengambilan bit secara mentah dapat membantu menghindari masalah kekurangan zat besi.

Artikel ini akan kerap dikemaskini untuk manfaat bersama. Sebagai ibu yang mahukan hanya yang terbaik untuk anaknya, kita hanya mencuba dan bertawakal, segala yang berlaku adalah di atas kehendak Allah jua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...