adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Selasa, 1 Oktober 2013

Melawat Rangkaian Muzium Samudera



Untuk lawatan kali ini, saya sengaja pilih untuk melawat Muzium Samudera sahaja. Di Melaka ini ada lebih dari 10 buah muzium pelbagai subjek. Memandangkan anak-anak masih kecil, maka Muzium Samudera dalah paling sesuai kerana anak-anak sukakan bot dan kapal. Lagipun, muzium ini merupakan replika sebuah kapal Portugis, Flor De Lamar yang telah tenggelam sedikit masa dulu. Dengan itu, dapatlah anak-anak merasai pengalaman memasuki kapal. Tiket lawatan kapal ini membolehkan kita melawat dua lagi muzium iaitu Muzium Samudera Fasa II dan Muzium Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).


Dalam Muzium Samudera ini, pamerannya banyak tertumpu khazanah dan catatan pelayaran Portugis, Belanda dan orang-orang Melayu. Bagi Muzium Samudera Fasa II pula, pamerannya lebih banyak meliputi kisah pelayaran orang Melayu, tokoh pelayaran dunia, artifak yang terggelam di dasara laut, hidupan laut dan lain-lain lagi. 


 
Muzium TLDM pula banyak mempamerkan aktiviti pelayaran TLDM, kapal-kapal perang, tokoh-tokoh TLDM dan juga sedikit sebanyak latarbelakang angkatan TLDM. Pada hujung minggu, ada anggota TLDM bertugas di kaunter. Pada hari lain, hanya petugas muzium sahaja yang bertugas.



Selesai melawat Muzium Samudera, anak-anak berehat seketika di bawah tangga kapal yang teduh sambil saya menyusukan si Alif. Seronok tengok anak-anak gembira. Walaupun kita penat, badan tetap digagahkan selagi anak-anak punya daya nak berjalan-jalan. Disekitar ketiga-tiga muzium ini ada Medan Selera di mana kami sekeluarga menikmati makan tengahri. Surau juga ada disediakan namun agak kecil saiznya. Di tingkat bawah Medan Selera, ada banyak gerai jualan yang menjual pelbagai hasil kraftangan dan makanan tradisional masyarakat Melaka.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...