adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Isnin, 30 September 2013

Menikmati Panorama Bandar Melaka – Udara, Darat dan Laut


Melaka memang menjadi seolah percutian wajib bagi kami sekeluarga. Boleh dikatakan setiap tahun kami ke Melaka untuk bercuti. Ini kerana Melaka terletak hanya kira-kira kurang dari 2 jam perjalanan dari Putrajaya. Jadi kami boleh menghabiskan hujung minggu di Melaka dengan perancangan yang ringkas sahaja.

Kami bertolak meninggalkan Putrajaya pada petang Jumaat selepas waktu kerja terus ke A Famosa Resort. Kami hanya ke sana untuk menyaksikan Cowboy Town Carnival dan usai persembahan kami makan malam di sekitar kawasan bandar.

Kami bermalam di Syaz Meridien Hotel. Terlupa pula hendak mengmabil gambar biliknya. Saya amat berpuas hati dengan keadaan bilik. Walapun agak sederhana keluasannya, namun bilik bersih dan kemas. Baunya juga menyegarkan. Bilik yang kami inap adalah bilik besar dengan satu katil bersaiz Queen dan satu katil kecil. Bilik dilengkappi dengan televisyen, peti sejuk dan kelengkapan membuat kopi termasuk cerek elektrik. Seterika hanya dihantar ke bilik jika diperlukan. Bilik air dilengkapi dengan mandian air panas dan syampu serta sabun. Selesa sungguh dan mungkin jadi pilihan kami lagi untuk inapan akan datang. Hotel ini berhampiran dengan bandar dan terletak kira-kira hampir 5 minit perjalanan kaki ke Menara Taming Sari. Lokasinya juga berdekatan dengan pelbagai restoran khususnya restoran yang meneydiakan asam pedas.

Hari pertama kami dimulakan dengan menikmati panorama Bandar Melaka dari angkasa. Ini merupakan kali kedua kami menaiki Menara Taming Sari pada waktu siang. Mungkin akan datang kami cuba pula menikmati panorama Bandar Melaka pada waktu malam. Anak-anak teruja melihat panorama dari atas terutamanya Ahmad. Menjerit-jerit dia apabila ternampak kolam renang dan kapat terbang dari udara.






Turun dari menara, kami mengikuti Ducktour pula. Bayarannya agak mahal dan saya rasa tidak sepadan dengan pengalaman yang dirasainya. Ducktour hanya mengelilingi kawasan bandar baru melintasi kawasan kedai dan kemudian melalui kawasan Pulau Melaka tempat suatu masa dulu lokasi Eye On Melaka. Kini, pulau buatan manusia itu hanya menempatakna beberapa projek bangunan komersil yang terbengkalai. Bangunan yang menarik yang dapat dilihat hanyalah sebuah masjid. Apabila kenderaan dua alam yang dinamakan Quakcker One memasuki kawasan perairan Melaka, maka dapatlah kami melihat kawasan Bandar Melaka dari kejauhan.






2 ulasan:

  1. Sy suka ikut river cruise di Melaka, pd sy yg tu berbaloi dgn duit yg dibayar

    BalasPadam
  2. banyak lagi rupanya tak explore aktiviti di melaka ni...2 tahun lepas ke sana hanya sempat ke zoo..itu pun dah letih...hihihi

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...