adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Rabu, 11 Mac 2015

Hidup Baru Pokok Kari

Beberapa minggu lepas seekor kucing telah melepaskan hajat di dalam pasu pokok kari saya. Sejak hari itu keadaan pokok kari semakin mendukacitakan. Daunnya berlubang-lubang dan semakin kecil. Saya kurang pasti kebetulan memang pokoknya diserang penyakit atau disebabkan najis kucing yang dikatakan ‘panas’. Minggu lepas saya dapati pucuk baru mulai keluar. Memandangkan pokok kari dah meninggi maka saya cantas dahannya supaya bentuk pokok lebih cantik dan lebih rendang. 

Dua hari lepas nampaknya pucuk baru telah mula keluar dari batang pokoknya. Nampaknya masih panjang umur pokok kari. Mungkin dalam tempoh seminggu dua ini tak ada menu kari sehingga pokok kari dah cukup baik untuk daunnya dituai. 

Walaupun pokok kari tak berdaun lagi, stok daun kari masih boleh didapati dari laman. Tak lama dulu ada sepohon anak pokok kari tumbuh dalam pasu Gardenia saya. Mungkin dari buah pokok kari yang jatuh akhirnya tumbuh segar sehingga hari ini. Niat di hati memang ada nak pindahkan tapi tak pasti nak pindahkan ke pasu atau terus ke tanah. Kalau ke tanah dapatlah nanti pokok kari yang besar. Cuma sekarang menanti masa yang sedikit lapang untuk mengerjakannya.

Pokok kari dalam pasu itu telah bersama saya sejak lima tahun lalu dan tidak bertukar pasu. Sesekali saya letakkan baja dan kerap kali juga ia berbunga seterusnya berbuah. Berjasa sungguh, tak sia-sia tanam, banyak juga duit dapat dijimatkan.
posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...