adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Selasa, 10 Mac 2015

Majlis Konvokesyen Universiti Ain Shams

Pada hari Isnin, 16 Februari lalu merupakan kemuncak kepada lawatan kami yang merupakan penyebab utama perjalanan kami ke Mesir. Hari berkenaan adalah hari majlis konvokesyen satu-satunya adik perempuan saya. Adik perempuan saya telah merantau jauh ke Mesir sejak penghujung tahun 2008 untuk menuntut dalam bidang perubatan. Pemergiannya ke sana telah diwarnai dengan pelbagai peristiwa sehingga menyebabkan pengajiannya tertangguh lebih kurang 6 bulan disebabkan pergolakan politik di sana. Dalam tempoh itu juga, adik lelaki saya berkahwin di mana dia dan dua lagi adik kami tidak dapat bersama di atas tuntutan ilmu.

Adik saya menuntut di Universiti Ain Shams di Cairo, Mesir. Ain Shams University adalah sebuah institusi pengajian awam ketiga tertua di Mesir iaitu selepas Universiti Al Azhar dan American University. Universiti ini telah dibuka pada tahun 1950 di bawha nama Universiti Ibrahim Pasha. Ia menawarkan kursus pengajian di peringkat ijazah, sarjana dan doktor falsafah dalam pelbagai bidang antaranya pertanian, kesenian, perubatan, farmasi dan sebagainya. 


Pemandangan menghadap Ain Shams Specialized Hospital

Kampus-kampus bagi universiti ini terletak merata-rata di dalam bandar Cairo dan kami hanya berpeluang ke bangunan Fakulti Farmasi sahaja kerana majlis konvokesyen dibuat di dewan auditoriumnya. Kehijauan kawasan di sekitar fakulti ini menarik perhatian saya.






Majlis konvokesyen tersebut dijadualkan bermula pada jam 1.00 petang. Namun dijadualkan semula pada saat akhir pada jam 4.00 petang. Pada waktu itu ahli keluarga para pelajar telah pun bersedia di dalam dewan. Majlis ini adalah anjuran pelajar-pelajar Malaysia dan Nigeria dengan usaha sama Agreement Student Office (ASO), Ain Shams University. Ia diadakan khusus untuk meraikan pelajar-pelajar daripada Nigeria dan Malaysia yang menuntut di universiti berkenaan kerana pihak universiti tidak mengadakan majlis khusus tidak seperti di Malaysia. Pelajar-pelajar ini adalah pelajar-pelajar perubatan yang menuntut dalam jurusan perubatan bagi kelas yang diajar dalam Bahasa Inggeris manakala pelajar kelas Bahasa Arab hanya dua orang sahaja pelajar dari Malaysia. Jurusan perubatan di universiti ini diajar dalam dua kelas iaitu dengan medium pengajaran Bahasa Inggeris dan dan satu lagi dalam Bahasa Arab.


Majlisnya juga ringkas dengan persembahan video daripada pelajar, ucapan daripada duta Malaysia dan Nigeria, ucapan pengurusan-pengurusan universiti dan upacara angkat sumpah doktor. Tiada upacara perarakan alat-alat kebesaran dan bunyi gamelan. Walaupun rasa remeh menguruskan majlis konvokesyen di Malaysia, namun dek kerana majlis begitu gah berkenaan telah meletakkan majlis konvokesyen di Malaysia dalam kelas yang tersendiri.

Perarakan masuk pelajar-pelajar


Paling menarik ada sesi nyanyian lagu kebangsaan Mesir, Nigeria dan Malaysia. Pada waktu sesi lagu kebangsaan Mesir dan Nigeria dimainkan, hanya lagu sahaja kedengaran. Apabila tiba waktu lagu Negaraku dimainkan, seluruh dewan gamat dengan suara rakyat-rakyat Malaysia menyanyikan lagu kebangsaan. Warga asing turut berpaling melihat wajah-wajah rakyat Malaysia dan perasaan rasa sungguh patriotik. 



Majlis tamat kira-kira hampir jam 7 malam. Oleh sebab tiada gerai-gerai jualan seperti mana di Malaysia, saya telah belikan sejambak bunga lebih awal untuk adik saya. Akhir kata, tahniah Dr. ‘Atiqah!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...