adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Khamis, 5 Mac 2015

Overnight Oat in Nutella Jar with Candied Chestnut, Chia Seeds and Orange Segment

Eh eh, apa ni? Inilah buah berangan sira yang dalam Bahasa Inggerisnya adalah Candied Chestnut. Dalam Bahasa Perancisnya pula di sebut Marrons glacé atau dalam Bahasa Tuki disebut kestane șekeri. Manisan yang berasal daripada selatan Perancis dan utara Italy mengandungi buah berangan yang disira dalam gula. Ia turut menjadi bahan masakan beberapa manisan antaranya Mont Blanc selain boleh dimakan begitu sahaja. Di negara Turki, manisan ini merupakan produk keluaran utama di Bursa.

Yang saya tunjukkan ini adalah manisan berangan sira yang saya telah beli di Yeni Terminal,Bursa dalam perjalan kembali ke Istanbul daripada Bursa. Jika tidak berpeluang ke Bursa, manisan ini juga banyak dijual di Spice Bazaar di Istanbul. Manisan ini sedap tapi kalau terlalu banyak rasa sakit di tekak pula kerana terlalu manis. Ibu mertua saya cakap rasanya macam biji cempedak goreng yang dimakan di cicah manisan gula kabung. Saya kira dia agak gemarkan manisan ini kerana kelihatan beberapa kali di asyik menghadap manisan ini sehinggakan roti canai pun di cicah berangan sira


Hari ni saya bawa overnight oats sekali lagi untuk bekalan sarapan. Masih lagi di dalam bekas Nutella, cuma kali ini bekasnya sedikit kecil jadi hanya susu dimasukkan di dalam bekas bersama potongan buah oren untuk kerukkan baki Nutella yang melekat di dinding bekas. Oat dan susu serta biji selasih dimasukkan dalam bekas yang lain. Sampai di pejabat, oat dan selasih sudah kembang dan Nutella dan banyak mencair bersama susu. Saya masukkan sedikit berangan sira sebagai pemanis. 


Saya letak cuma empat ketul tapi masih tak tertahan menahan manis. Mungkin patut letak satu atau dua sahaja. Lagipun bagi Nutella agak banyak jadi mungkin menyumbang kepada kemanisan oat pagi ini. 


Kenyang lagi sarapan oat pagi ni.
posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...