adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Isnin, 30 Mac 2015

Project Lunchbox #2

Saya suka kepada idea bawa bekal ke tempat kerja. Saya memang kerap bawa bekal untuk makan tengah hari dan minggu ini memang bercadang nak meneruskan amalan makan tengah hari dengan bekal yang dibawa dari rumah. Minggu ini ada kelainan sedikit. Saya telah memasak dua menu untuk minggu ini untuk empat hari bekerja. Memang sengaja buta empat hidangan saja sebab bercuti sehari. Lagipun, satu hari tu mungkin dalam minggu yang lain nak makan bersama suami atau kawan-kawan. Saya nak namakan projek bekal makanan tengah hari saya dengan nama “Project Lunchbox”.


Semalam berkobar-kobar nak cuba masakkan yang menggunakan pes harissa yang telah dibuat lebih awal Sabtu lalu. Jadi antara menu yang dalam kepada adalah ikan yang diperap dengan hari dan dimasak secara goreng dengan minyak yang sedikit sehingga ada kerak rempah pada ikan. Kerak itu akan menghasilkan rasa yang lebih sedap pada ikan. 


Asalnya nak guna ikan tilapia, tapi hujan turun dengan lebat di pasar tani. Ikan di pasar raya pula tak cukup segar. Dalam tengah membelek-belek ikan di pasar raya, saya ternampak kiub ikan dori sejuk beku di dalam peti beku. Dengan harga RM8.50, saya dapat kira-kira 1kg ketulan kiub ikan dori. Banyak juga tu. Balik saja di rumah, saya ambil beberapa ketul ikan untuk di nyah beku. Perap dengan sesudu kecil harissan dalam 10 hingga 15 minit. Panaskan sedikit minyak dan goreng ketulan ikan. Setelah diketepikan, saya sediakan pula Spaghetti Aglio e Oliopasta dengan menggunakan minyak yang sama untuk menumis bawang putih dan cili kering. Rasa harissa yang dah diseduh dalam minyak gorengan ikan pastinya menambah dimensi rasa spageti.


Untuk menu yang kedua saya sediakan Bergedil Ikan Salmon dan Keledek digandingkan dengan Asparagus Bermentega Kari. Resipinya akan kongsi kemudian. Sedap dan senang sangat.
posted from Bloggeroid

4 ulasan:

  1. salams, bestnya pack ikan dori tu...tk pernah tau ada jual...bolehlah nanti try beli:):)
    semua menu sangat menyelerakan...

    BalasPadam
  2. projek hebat ni, kena buat jgk la...tima kasih wanie kongsi idea

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-sama, dah cuba projek ni kongsi la hasilnya

      Padam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...